automaattivaihteiston huolto tallinn@hobenool.eu Puh +372 5191 5001

Lyhyesti sanottuna vaihteistoa täytyy huoltaa, sillä sen sisällä oleva öljy kuluu pois. Se saattaa kuulostaa oudolta, mutta jos jatkat lukemista, saat tietää, mitä automaattivaihteiston öljylle tarkalleen ottaen tapahtuu. Sen jälkeen siinä ei ole sinulle enää mitään outoa ja ehkä jopa harkitset oman autosi vaihteiston huoltoa.

Joka tapauksessa, jos olet lukenut aiempia postauksiamme, tiedät, että vaihteiston öljy ei ole niinkään öljyä, vaan ennemminkin teknistä nestettä (siitä käytetään lyhennettä ATF), joka koostuu perusöljystä sekä siihen merkittävissä määrin lisätyistä muista aineista.

Sillä on monta tehtävää: voidella, välittää tehoa, toimia hydraulisena öljynä, suojata metallipintoja hapettumiselta, jäähdyttää, olla sidosaineena kytkinlevyjen välillä, puhdistaa, suojata tiivisteitä kovettumiselta jne. Kirjoitimme vaihteiston nesteen tehtävistä perusteellisemman jutun tässä postauksessa. Kun öljy ei enää täytä jotain näistä tehtävistä, se heikentää myös kykyä täyttää muita tehtäviä.

Kitkakerroin

Käytimme aiemmin ilmaisua ”öljy kuluu pois”. Se on todella niin, sillä kyseessä on huipputeknologinen tuote, joka menettää ajan mittaan korkeissa lämpötiloissa osittain omat kykynsä; sen kemiallinen koostumus muuttuu ja huononee. Mitkä ominaisuudet muuttuvat nopeammin ja mitkä hitaammin, riippuu niin käyttäjästä, vaihteistotyypistä kuin myös ympäristöstä.

Yksi tärkeä parametri, jonka muuttumisen myös tavallinen käyttäjä tuntee vaihteita vaihtaessaan – onko vaihteiden vaihtaminen pehmeää vai ei –, on öljyn kitkakerroin. Olemme kirjoittaneet kitkakertoimesta enemmän postauksessa: Mikä on automaattivaihteiston öljyn kitkakerroin.

Tärkeää on, että kitkakerroin ei riipu ainoastaan öljystä, vaan myös kytkinlevyjen materiaalista ja vaihteiston ohjelmistosta. Siksi onkin erittäin tärkeää, että vaihteistoon laitetaan öljyä, jonka ominaisuudet sopivat vaihteiston materiaaleihin ja ohjausjärjestelmään. Sama vaihteisto, joka on BMW:ssä tai Audissa, käyttää esimerkiksi erilaista öljyä ja syy siihen on ohjelmistossa, jolla vaihteistoja ohjataan. Toisessa tapauksessa huomioidaan, että käytössä on erittäin liukas öljy, toisessa taas ei.

Siksi ei ole järkevää käyttää vaihteistoissa universaaleja öljyjä. Älä tee niin.

Öljyn saastuminen

Toinen ja itse asiassa vielä tärkeämpi tekijä on öljyn saastuminen erilaisilla hankaavilla hiukkasilla. Valitettavasti vaihteisto kuluu ja öljyyn joutuu teräs-, alumiini- ja pronssipölyä sekä kytkinlevyjen pintamateriaalia (muistuttaa puuvillakuituja) – toisin sanoen kaikkea sitä, mistä vaihteisto on tehty.

Vaihteiston öljynsuodattimen tärkein tehtävä on estää suurempien hiukkasten joutumista ohjausjärjestelmiin eli hydrauliikkayksikköön. Siellä on metallipölyn suodattamista varten magneetti, mutta voimakkaassa kulumisessa se ei pysty pyydystämään kaikkea metallipölyä, alumiini- ja pronssipöly liikkuu vapaasti vaihteistossa ja kerrostuu.

Mitä enemmän hankausta esiintyy, sitä voimakkaammin vaihteisto puolestaan kuluu, eli aiheuttaa lisää hankaavaa ainetta. Vaarana on, että voimakkaan lian tapauksessa suodatin tukkiutuu – se puolestaan aiheuttaa paineen laskemisen vaihteistossa, minkä vaikutukset vaihteiston kunnolle ovat katastrofisia.

Ilmankosteuden pääsy vaihteistoon

Kolmas ongelma, joka vaikuttaa vaihteiston öljyyn, on ilmankosteuden joutuminen vaihteistoon. Vaihteisto ei ole hermeettinen laite – sen lämpötila nousee käytössä ja ilma työntyy ulos. Aina kun sammutat auton, vaihteisto imee jäähtyessään noin puoli litraa kosteaa ilmaa itseensä, mikä huonontaa öljyn ominaisuuksia. Se on erityisen tärkeää lyhyillä ajomatkoilla, jolloin kosteus ei voi haihtua ulos vaihteistosta. Pitkällä aikavälillä ilmankosteudella on merkittävä vaikutus vaihteiston teräsosiin.

Korkea lämpötila

Jätimme vaihteiston öljyn ominaisuuksiin eniten vaikuttavan tekijän kuvailemisen viimeiseksi. Se on korkea lämpötila. Vaihteiston toimintalämpötila on yleensä 80–90 °C, mutta vaikeissa olosuhteissa tai kuumana päivänä kaupunkiliikenteessä lämpötila voi nousta jopa yli 120 °C. Jos ajattelet nyt, että ajaessasi rauhallisesti lämpötila ei nouse koskaan niin korkeaksi, olet väärässä. Vaihteita vaihdettaessa kytkinlevyjen välissä tapahtuu öljyn lämpötilan tilapäinen nousu – joten öljy vanhenee myös rauhallisesti ajettaessa.

Hiilihydraattien hapettumisaste kasvaa noin kaksi kertaa aina 10 celsiusastetta kohti, jos lämpötila on yli 80 °C, ja nyrkkisääntö on, että öljyn elinikä lyhenee kaksi kertaa aina 20 celsiusastetta kohti yli 80 °C:n lämmössä. Öljy muuttuu ruskeaksi ja se alkaa haista palaneelta. 120 °C:ssa lämpötila vaikuttaa myös kumitiivisteisiin vähentäen niiden kimmoisuutta, mikä puolestaan merkitsee mahdollisia vuotoja ja painehäviöitä järjestelmässä.

Kuumuus muuttaa vaihteiston öljyssä olevia lisäaineita, jotka tekevät siitä arvokkaan. Lämpötilan noustessa monimutkaiset molekyylit hajotetaan lyhemmiksi ja sen vuoksi öljyn kemiallinen koostumus muuttuu ajan mittaan. Samalla kun lämpötila vahingoittaa öljyn ominaisuuksia, öljyn sisään muodostuu lakkamaista ainetta ja se kerrostuu ohjausyksikön sisäpintoihin (esim. kiinni tarttuvat solenoidit) ja vaihteiden vaihtaminen huononee entisestään. Kuskille öljyn ”paistaminen” tarkoittaa sitä, että vaihteiden vaihto muuttuu pehmeän sijaan jo tunnettavaksi.

Kyseisen ongelman kanssa ovat painineet sekä Mercedes-Benzin että Audin insinöörit. Mercedeksen 7-vaihteisissa ja Audin 6-vaihteisissa vaihteistoissa ilmeni ongelma, jossa kevyellä teholla vaihteita vaihdettaessa tuntui nykäisy. Tämä ongelma hoidettiin ohjelmiston päivityksellä ja uudemmalla öljytyypillä, joka kestää paremmin lämpötilaa ja on myös alusta asti liukkaampi eli sen kitkakerroin on matalampi.

Vaihteiston öljy jäähdytetään, yleensä siihen käytetään neste-nestelämmönsiirrintä. Se tarkoittaa sitä, että moottorin jäähdytysneste jäähdyttää vaihteiston öljyn, jos ne kohtaavat samassa jäähdyttimessä olemalla molemmat omassa osassaan (periaatteessa jäähdytin jäähdyttimessä). Sanaan ”jäähdytys” tulisi tietenkin suhtautua varauksella. Moottorin jäähdytysnesteen normaali lämpötila on yleensä noin 90 °C. Mittaustuloksista käy ilmi, että jos vaihteiston kuumimmista osista peräisin olevan öljyn lämpötila on ennen jäähdytysjärjestelmään joutumista 120–130 °C, niin jäähdyttämisen jälkeen lämpötila vähenee vain 10–20 %.

Näin ollen moottorin jäähdytysjärjestelmän häiriöt (matala nestetaso, huono jäähdytysnestepumppu, rikkinäinen termostaatti, saastunut jäähdytin jne.) aiheuttavat myös vaihteiston lämpötilan nousua. Ei myöskään kannata aliarvioida vaihteiston lämmönsiirtimen saastumista sisältä. Se on tärkeää ja vaatii tietyissä tapauksissa jäähdyttimen uusimista. Tietyntyyppisiin vaihteistoihin on jo valmistajatehtaalla asennettu liian pieni jäähdytin (VW Transporter, tehokkaammat VW Passatit, Nissan Pathfinder jne.).

Tähän ei tarvitse lisätä enää mitään. On selvääkin selvempää, ettei tässä maailmassa ole mitään pysyvää ja automaattivaihteiston öljy vanhenee kuten mikä tahansa muu asia. Jotta vaihdelaatikkosi olisi kunnossa, sitä tulee huoltaa.