automaattivaihteiston öljynvaihto tallinn@hobenool.eu Puh +372 5191 5001

Oikeastaan on sanottava, että yhä enemmän autonvalmistajia on ymmärtänyt öljynvaihdon merkityksen ja useat niistä jo suorastaan vaativat sitä – esimerkiksi Audi omille tietyille malleilleen, Mercedes AMG-ajoneuvoille ja myös useat muut autonvalmistajat.

Toisaalta yleensä käytetään suositusta “lifetime-öljy”, eli elinikäinen öljy. Valitettavasti kukaan ei kerro, kuinka pitkä vaihteiston elinikä ilman öljynvaihtoa oikein on. Ja kun öljyn elinikä on ohi, yleensä melko pian myös vaihteistolle tapahtuu niin.

Vaihteistotyypistä (CVT, DSG, planeetta) ja käytön intensiivisyydestä (kaupunkiajo vs. maantie, kuuma vs. viileämpi ilmasto) riippuen vaihteisto voi toimia ongelmitta parisataa tuhatta kilometriä. Toisaalta olemme nähneet vaihteistoja, joissa on voimakkaita kulumisjälkiä esimerkiksi jo ensimmäisen 70 000 – 100 000 ajokilometrin jälkeen.

Useimmat autonvalmistajat eivät valmista vaihteistoja itse (poikkeuksena Mercedes, Renault, USA:n Ford, GM, osittain myös Toyota, Nissan ja Mitsubishi), vaan ne käyttävät vaihteistovalmistajien tuotantoa. Siksi autonvalmistajat eivät myöskään käytännössä tarjoa enää yhtään varaosaa vaihteistoihin. Surullinen totuus on se, että taloudellisesti on sopivampaa myydä uutta vaihteistoa kuin kokeilla sen korjaamista edustusliikkeessä.

Vaihteistot ovat muuttuneet niin monimutkaisiksi, että autonvalmistajilla ei ole realistista mahdollisuutta kouluttaa kaikkialla omissa liikkeissään niin pätevää henkilökuntaa ja ostaa erityislaitteita.

Ennen vaihteiston pystyi korjaamaan jokainen taitava työmies, mutta nykyvaihteistoihin tarvitaan laitesarjaa, jonka hinta on yli 150 000 euroa.

Syy siihen, miksi autojen jälleenmyyjät eivät halua huoltaa vaihteistoa, on niiden monimutkaisuus ja mahdolliset ongelmat. Öljy tulisi vaihtaa ainoastaan niissä vaihteistoissa, jotka ovat vielä ehjiä, mutta vaihteistojen testaus (ei saa sotkea vikakoodien lukemiseen) edellyttää kokemusta, mitä useimmilla palveluntarjoajilla ei ole.

Huonokuntoisen vaihteiston öljynvaihto voi jopa pahentaa ongelmia, sillä uuden öljyn viskositeetti voi olla toinen pitkään käytössä olleeseen öljyyn verrattuna. Todennäköisesti yksikään edustusliike ei halua itselleen tällaista PR-kampanjaa.

Myös autonvalmistajan varaosien mielettömän hinnankorotuksen voi mainita. Ei ole harvinaista, että alkuperäinen öljy maksaa edustusliikkeessä 60-120 €/l ja suodattimesta pyydetään myös yli 100 euroa. Miten perustella 7-vuotiaan ajoneuvon omistajalle, että vaihteisto tarvitsee huoltoa, jonka hinta on 800-1000 euroa? Tällaisella hinnalla on todellakin järkevämpää korjauttaa vaihteisto.