automaattivaihteiston öljyä tallinn@hobenool.eu +372 5191 5001

Yksinkertaisesti: KYLLÄ, jos haluat, että vaihteisto kestäisi vähintään yhtä kauan kuin vaikkapa moottori. Miten usein vaihteistoa on sitten huollettava?

Esimerkiksi maailman suurin vaihdelaatikkovalmistaja Aisin Seiki suosittelee tekemään öljynvaihdon kahden vuoden tai 20 000 km välein.

http://www.aisinaftermarket.jp/en/products/atf/images/atf_a2_CFEx_AFW+.pdf

Aisin Seikin vaihteistoja käyttävät Toyota, Volvo, Saab, Opel, Lexus, Mitsubishi, Suzuki, Subaru ja monet muut autonvalmistajat.

Saksalainen vaihteistojen huippuvalmistaja ZF suosittelee suorittamaan öljynvaihdon kahdeksan vuoden tai 100 000 km välein.

https://www.zf.com/global/media/en_zf/lubricantslists/TE-ML_11.pdf

Öljynvaihtovälin määrää todellisuudessa vaihteistomalli sekä sen sisältämä tekniika, toisin sanoen se, miten pitkäksi öljynvaihtoväli voidaan määritellä, vaihteistotyypistä riippuen.

Nykyaikaisten ajoneuvojen moottorille 500 000 ajokilometriä ei ole ongelma, jos se huolletaan kunnolla. Jos sitä ei sinä aikana huolleta, se hajoaa. Sama koskee vaihteistoa

Vaihteistovalmistajat suosittelevat seuraavia vaihteiston huoltovälejä:

PlaneettaPlaneettavaihteistovalmistaja Aisin suositus 20 000 km tai 2 vuotta (suositus Japanin ja USA:n suurkaupunkeihin korkeissa lämpötiloissa)
PlaneettaPlaneettavaihteistovalmistaja ZF:n suositus 80 000-100 000 km tai 8 vuotta
DCT40 000 – 60 000 km
CVT40 000 – 60 000 km

Autonvalmistajien huoltokirjat vaihtelevat melko paljon. Esimerkiksi samalle CVT-variaattorivaihteistolle huoltovälivaatimus voi olla 40 000 ajettua mailia USA:ssa, mutta Euroopassa se on ”täytetty elinikäisellä öljyllä”. Samaa vaihteistoa on huollettava yhdellä mallilla, mutta toisella taas ei. Yleensä autovalmistajat ovat asettaneet USA:n markkinoille hieman tiukemmat vaatimukset.

Hõbenoolen tilastot

Tilastomme osoittavat, että 5-7 % meille huollettavaksi tulleesta 5 000 ajoneuvosta on huollon suhteen myöhässä.

Ne ovat ajoneuvoja, joille emme suosittele tekemään huoltoa, sillä se on periaatteessa rahan tuhlausta, sillä rikkoutunut vaihteisto ei tule kuntoon pelkällä öljynvaihdolla.

Olemme kuitenkin palvelleet paljon asiakkaita, jotka tulevat korjaukseen heti toisella korjaamolla tehdyn öljynvaihdon jälkeen. Syyksi sanotaan, että korjaamo X suositteli kokeilemaan öljynvaihtoa – toiveena, että vaihteisto tulee sillä kuntoon.

Sen vuoksi me testaammekin Hõbenoolessa itse jokaisen ajoneuvon ennen öljynvaihtoa perusteellisesti. Tämä säästää asiakkaan rahoja.