Jos vaihteistossa on tapahtunut äkillinen hajoaminen tai huolto on vahingoittanut sitä, vaihteisto on vaihdettava tai korjattava.

Koska vaihdelaatikon irrottaminen autosta ja sen takaisin laittaminen myöhemmin on hyvin suuri ja aikaa vievä työ, kuten myös vaihdelaatikon purkaminen ja kasaaminen, työkulut muodostavat merkittävän osan korjausbudjetista.

Siksi olisi aina pohdittava perusteellisesti, mitkä vaihteiston osat vaihdetaan uusiin.

Vaihdetaanko ainoastaan hajonneet osat ja yksittäiset tiivisteet vai tehdäänkö koko vaihdelaatikolle täydellinen huolto?

Korjaamon puoleen kääntyessä kannattaa ehdottomasti tiedustella vaihtoehtoja. Jos autoa halutaan käyttää kauan, kannattaa harkita vaihdelaatikon mekaniikan täydellistä kunnostusta, mikä edellyttää uusien kytkinlevyjen, tiivistesarjan ja kriittisempien laakereiden ja muiden osien vaihtamista.

Siinä tapauksessa vaadi työlle ehdottomasti myös takuuta, sillä esimerkiksi sellaisen pienen osan hajoaminen tulevaisuudessa, jonka varaosan hinta on ehkä vain 5 €, merkitsisi taas aikaa vievää vaihdelaatikon irrottamista ja purkamista osiin.

Toisaalta ei todennäköisesti ole järkevää ryhtyä rakentamaan 20-vuotiaalle autolle uutta vaihdelaatikkoa – kaikki riippuu tietysti valinnoista.

Korjauksen voi suorittaa sekä alkuperäisillä OEM- että B-varaosilla. Toimitamme varaosia suoraan vaihdelaatikoiden valmistajilta sekä suurimmilta eurooppalaisilta ja amerikkalaisilta jälleenmyyjiltä.

Tuotevalikoimassamme on myös varaosia, joita ajoneuvojen edustusliike ei tällä hetkellä tarjoa, minkä vuoksi kysy neuvoa, voiko kyseisen vaihteiston myös korjata, ennen kuin päätät ostaa käytetyn tai uuden vaihteiston.

Korjaus

  • Rikkinäinen osa vaihdetaan uuteen
  • Uusi vaihteiston suodatin
  • Uusi vaihteiston öljy

Kunnostus

  • Rikkinäinen osa vaihdetaan uuteen
  • Uusi tiivistesarja
  • Uudet kytkinlevyt
  • Momentinmuuntimen kunnostus
  • Hydrauliikkayksikön puhdistaminen ja kunnostus tarvittaessa
  • Kunnostus
  • Uusi vaihteiston suodatin