Ajoneuvovalmistajat eivät ole voiteluainevalmistajia. Ajoneuvonvalmistaja myös yhä harvemmin valmistaa omat automaattivaihteistonsa. Yleensä siihen käytetään erikoistuneita vaihteistonvalmistajia.

Jokaisella vaihteistovalmistajalla sekä autonvalmistajalla on omat vaatimuksensa automaattivaihteistojensa öljyille.

Liioittelematta voi sanoa, että valmistajien erilaisia öljyjen sertifikaatteja/koodeja on satoja. Niissä suunnistaminen on jopa autokorjaamoille ja varaosamyyjille liian vaikeaa, tavallisesta käyttäjästä puhumattakaan.

Monimutkaisuutta lisää se, ettei yksikään auto- tai vaihteistovalmistaja valmista itse öljyjä. Siihen käytetään erityisiä yrityksiä, ainoastaan ATF:n (automatic transmission fluid) resepti ja vähimmäisominaisuudet päätetään yhdessä vaihteisto- ja voiteluainevalmistajien kanssa.

Varma valinta on luonnollisesti käyttää aina autonvalmistajan ns. alkuperäisöljyjä. Se tarkoittaa, että vaihteisto saa sitä ATF:ää, joka vastasi ainakin vaihteiston suunnittelussa valmistajan vaatimuksia. Tässä on kuitenkin kaksi tärkeää tekijää – aika ja hinta.

Aika

Usein autonvalmistajat eivät ole päivittäneet öljynormejaan. Autonvalmistaja tarjoaa edelleen 90-luvun alussa suunniteltuun vaihteistoon hyvin vanhan reseptin mukaan valmistettua vanhentunutta tuotetta. Samanaikaisesti vaihteiston valmistaja on voinut uudistaa öljyreseptejään monin tavoin.

Hyvä esimerkki tästä on BMW, joka muun muassa käyttää Ranskassa valmistettuja GM-vaihteistoja. BMW käskee edelleen käyttämään tietyntyyppisissä laatikoissa Dexron II:n vanhanaikaista Texaco ETL 7045E (BMW:n tuotekoodi 83 22 0 403 248) -öljyä. Vaihteistovalmistaja GM puolestaan sanoo, että Dexron II:n normi ei ole enää voimassa. Vanhan öljyn sijaan tulisi käyttää uudempaa Dexron VI-öljyä.

Se tarkoittaa sitä, että voit ostaa vuoden 1996 öljyä kalliilla hinnalla, vaikka vaihteistovalmistaja on tehnyt viimeisen uudistuksen vuonna 2006 ja mitätöinyt vuonna voimassa olleen 1996 normin.

Myös BMW:llä on tuotevalikoimassaan kyseinen, uudempi öljy (BMW:n tuotekoodi 83 22 0 432 807), joka on tarkoitettu uudempiin 6-vaihteisiin GM-automaattivaihteistoihin. Sinulle sitä ei valitettavasti myydä, sillä merkkiorganisaation täytyy noudattaa virallisia ohjeita, laatujärjestelmän vaatimuksesta.

Samanlaisia esimerkkejä voi tuoda myös Audin/VW:n ja Mercedeksen varaosaluetteloista. Mitään vahinkoa ei tapahdu, jos käytetään vanhanaikaista öljyä, mutta vaihteistovalmistaja on määrännyt jo uudemmat voiteluaineet, joiden lämpötilan sieto ja voitelukyky ovat huomattavasti suuremmat.

Vaihteistoöljyjä vanhentaa ensisijaisesti korkea lämpötila ja siitä aiheutuneet kemialliset prosessit. Uudemman reseptin mukaan valmistettu öljy on toimintakykyinen huomattavasti kauemmin.

Hinta

Alkuperäistuotteiden suhteen on melko varmaa, että asiakas maksaa öljystä 3-10 kertaa enemmän kuin ”tarvikeöljystä”. Mikä on käypä öljy ja oikea hinta? Mistä ne löytää? Jos tiedetään, kuka toimittaa kyseistä öljyä autonvalmistajalle tai mikä öljyn tarkka resepti on, alkuperäistuotteen tai samanlaisen korvaavan tuotteen voi ostaa suoraan öljyvalmistajalta huomattavasti edullisempaan hintaan.

Tässä täytyy tietenkin olla varovainen, sillä voiteluaineiden valmistajien markkinointiosastot ovat erittäin taitavia manipuloimaan totuutta. Omaan pakkaukseen halutaan laittaa merkintä siitä, että tuote vastaa useita sertifikaatteja, mutta käytetään hieman pehmeämpää sanamuotoa ”recommended” eli suositus. Nyrkkisääntö on, että mitä pidempi sertifikaattiluettelo pakkauksessa on, sitä varovaisempi tulisi olla.

Yksi erityisen äärimmäinen esimerkki hinnasta: Kyseessä on ZF:n vaihteistoissa käytettävä öljy, jonka valmistaja on Shell. Shell myy omasta tehtaastaan öljyä ainoastaan autonvalmistajille ja vaihteistovalmistajille. Kyseistä vaihteistoa käyttävät Audi, BMW, Jaguar, Rover, Jeep, Alfa Romeo, Bentley, Chrysler, Dodge, Maserati, Porche, Volkswagen jne. Alempana pieni katsaus täysin samasta alkuperäisöljystä, jonka hinnan määrää pulloa koristava autonvalmistajan logo.

VW:n/AUDIN merkkiliikkeet (G 060 162 A2) - alkuperäinen 64 €/litra
BMW:n merkkiliike (83222152426) - alkuperäinen 57 €/litra
Land Roverin edustusliike (LR023288) - alkuperäinen109 €/litra
JEEPin merkkiliike (68218925AA) - alkuperäinen65 €/litra
Hõbenool (ZF LF8) - alkuperäinen 18,5 €/litra

Tähän mennessä markkinoilla ei kuitenkaan ole ollut luotettavaa tarvikeöljyä, jota uskaltaisimme suositella. Myös täysin tuntemattomista ei-alkuperäisistä öljyistä, jotka on värjätty myrkynvihreiksi, pyydetään melko kallista hintaa (20-30 €/litra).