Ajoneuvovalmistajat eivät ole voiteluainevalmistajia. Ajoneuvonvalmistaja valmistaa harvoin myös automaattivaihteiston omalle merkilleen. Yleensä siihen käytetään erityisiä yrityksiä.

Jokaisella vaihteistovalmistajalla sekä autonvalmistajalla on omat vaatimuksensa automaattivaihteistojensa öljyille.

Liioittelematta voi sanoa, että valmistajien erilaisia öljyjen sertifikaatteja/koodeja on satoja. Niissä suunnistaminen on jopa autokorjaamoille ja varaosamyyjille liian vaikeaa, tavallisesta käyttäjästä puhumattakaan.

Monimutkaisuutta lisää se, ettei yksikään auto- tai vaihteistovalmistaja valmista itse öljyjä. Siihen käytetään erityisiä yrityksiä, ainoastaan ATF:n (automatic transmission fluid) resepti ja vähimmäisominaisuudet päätetään yhdessä vaihteisto- ja voiteluainevalmistajien kanssa.

Varma valinta on luonnollisesti käyttää aina autonvalmistajan ns. alkuperäisöljyjä. Se tarkoittaa, että vaihteisto saa sitä ATF:ää, joka vastasi ainakin vaihteiston suunnittelussa valmistajan vaatimuksia. Tässä on kuitenkin kaksi tärkeää tekijää – aika ja hinta.

Aika

Usein autonvalmistajat eivät ole päivittäneet öljynormejaan. Autonvalmistaja tarjoaa edelleen 90-luvun alussa suunniteltuun vaihteistoon hyvin vanhan reseptin mukaan valmistettua huonolaatuista tuotetta. Samanaikaisesti vaihteiston valmistaja on uudistanut öljyreseptejään ja mitätöinyt vanhat.

Hyvä esimerkki tästä on BMW, joka muun muassa käyttää Ranskassa valmistettuja GM-vaihteistoja. BMW käskee edelleen käyttämään tietyntyyppisissä laatikoissa Dexron II:n vanhanaikaista Texaco ETL 7045E (BMW:n tuotekoodi 83 22 0 403 248) -öljyä. Vaihteistovalmistaja GM puolestaan väittää, että Dexron II:n normi ei ole enää voimassa ja takautuvasti voi käyttää uudempaa Dexron VI-öljyä.

Se tarkoittaa sitä, että voit ostaa vuonna 2017 vuoden 1996 öljyä uutena, vaikka vaihteistovalmistaja on tehnyt viimeisen uudistuksen vuonna 2006 ja mitätöinyt vanhan normin.

Myös BMW:llä on tuotevalikoimassaan kyseinen öljy (BMW:n tuotekoodi 83 22 0 432 807), joka on tarkoitettu uudempiin 6-vaihteisiin GM-automaattivaihteistoihin, mutta sinulle sitä ei valitettavasti tarjota (jos et itse kysy sitä erikseen).

Samanlaisia esimerkkejä voi tuoda myös Audin/VW:n ja Mercedeksen varaosaluetteloista. Mitään vahinkoa ei tapahdu, jos käytetään vanhanaikaista öljyä, mutta vaihteistovalmistaja on määrännyt jo uudemmat voiteluaineet, joiden lämpötilan sieto ja voitelukyky ovat huomattavasti suuremmat.

Vihjeenä voi sanoa, että pääsyitä vaihteistoöljyn vanhenemiseen ovat korkea lämpötila ja siitä aiheutuneet prosessit eli uudemman reseptin mukaan valmistettu öljy on toimintakykyinen huomattavasti kauemmin.

Hinta

Alkuperäistuotteiden suhteen on melko varmaa, että asiakas maksaa öljystä 3-10 kertaa käypää hintaa enemmän. Mikä on käypä hinta ja mistä sen löytää? Jos tiedetään, kuka toimittaa kyseistä öljyä autonvalmistajalle tai mikä öljyn tarkka resepti on, alkuperäistuotteen tai samanarvoisen korvaavan tuotteen voi ostaa suoraan öljyvalmistajalta ja luonnollisesti huomattavasti edullisempaan hintaan.

Tässä täytyy tietenkin olla varovainen, sillä voiteluaineiden valmistajien markkinointiosastot ovat erittäin taitavia manipuloimaan totuutta. Omaan pakkaukseen halutaan laittaa merkintä siitä, että tuote vastaa useita sertifikaatteja, mutta käytetään hieman pehmeämpää sanamuotoa ”recommended” eli suositus. Nyrkkisääntö on, että mitä pidempi sertifikaattiluettelo pakkauksessa on, sitä varovaisempi tulisi olla.

Yksi erityisen äärimmäinen esimerkki hinnasta: Kyseessä on ZF:n vaihteistoissa käytettävä öljy, jonka valmistaja on Shell. Shell myy omasta tehtaastaan öljyä ainoastaan autonvalmistajille ja myös vaihteistovalmistajille. Kyseistä vaihteistoa käyttävät 8-vaihteinen Audi, BMW, Jaguar, Rover, Jeep, Alfa Romeo, Bentley, Chrysler, Dodge, Maserati, Porche, Volkswagen jne. Alempana pieni katsaus täysin samasta alkuperäisöljystä, jonka hinnan määrää pulloa koristava autonvalmistajan logo.

VW:n/AUDIN edustusliikkeet (G 060 162 A2) - alkuperäinen 64 €/litra
BMW:n edustusliike (83222152426) - alkuperäinen57 €/litra
Land Roverin edustusliike (LR023288) - alkuperäinen109 €/litra
JEEPin edustusliike (68218925AA) - alkuperäinen65 €/litra
Hõbenool (ZF LF8) - alkuperäinen18,5 €/litra

Tähän mennessä markkinoilla ei kuitenkaan ole ollut luotettavaa tuotetta, jota uskaltaisimme suositella. Myös täysin tuntemattomista ei-alkuperäisistä öljyistä, jotka on värjätty myrkynvihreiksi, pyydetään melko kallista hintaa (20-30 €/litra).