öljynvaihto hinta tallinn@hobenool.eu Puh +372 5191 5001

Palvelun hinnan määrittää monta komponenttia:

  • työhön kuluva aika (vaikeustaso)
  • varaosien hinta eli öljyn määrä
  • öljyn merkki/tyyppi
  • tiivisteen ja suodattimen hinta.

Tarkastellaan näitä kaikkia lähemmin.

Työn vaikeustaso

Autot ja niiden vaihteistot ovat hyvin erilaisia. Työhön kuluva aika riippuu esimerkiksi vaihteiston asettelusta (pitkittäin, poikittain), jäähdytysputkien liitoksista ja niiden sijainnista, kampikammion pohjan pulttien lukumäärästä, pohjasuojan tai palkkien asettelusta jne.

Sen vuoksi erimerkkisten tai -tyyppisten vaihteistojen huoltamiseen kuluva aika voi olla hyvinkin vaihteleva. Esimerkiksi 5-vaihteisessa Mitsubishi Pajerossa on suodattimen vaihtamiseksi poistettava ajoneuvon rungon palkki, samalla kun Mercedeksen 7-vaihteisessa auton pohja on alta avoin ja lisätöitä ei tarvita. Tietyssä Volvossa ei voi huollon aikana vaihtaa ollenkaan suodatinta.

Vaihteiston öljynvaihtoon kuluva kokonaisaika (diagnostiikka, koeajo, öljyn- ja suodattimen vaihto sekä tiivisteen vaihto yhdessä dynaamisen öljynvaihdon ja myöhemmän testaamisen ja tarvittaessa mukauttamisen kanssa) on 1-2,5 tuntia.

Miten Hõbenoolen palvelu voi olla 1-2 tuntia lyhempi kuin muilla palveluntarjoajilla?

Käytämme öljynvaihdossa toisenlaista lähestymistapaa sekä toisenlaisia laitteita, mutta suurimman osan tehokkuudesta muodostaa kuitenkin työskentelynopeus, jonka takaa suuri kokemus (yli 10 000 huollettua vaihteistoa).

Öljyn määrä

Prosessin aikana käytetty öljymäärä riippuu sekä vaihteiston likaisuudesta että koosta.

Yleensä mitä suurempi ajoneuvon moottorin tilavuus, sitä suurempi vaihteisto.

Vaihteiston likaisuus riippuu ajoneuvon historiasta, eli miten ja missä sitä on käytetty ja onko öljyä ollenkaan vaihdettu. Mitä suurempi ajokilometrilukema ja mitä vaikeammissa olosuhteissa autoa on käytetty (myös alkuperämaa ja sikäläinen lämpötila vaikuttavat), sitä likaisempi vaihteisto on.

Vaihteiston öljynvaihtoon kuluu aina vaihdelaatikollisen verran öljyä + lisäerä vanhan lian poistamiseksi. Nykyaikaisten ajoneuvojen vaihteistojen nettotilavuus on 7-13 litraa ja vaihteiston puhdistamiseen kuluu yleensä 2-6 litraa lisäöljyä.

Näin ollen öljyn kokonaiskulutus on teoriassa 9-19 litraa, mutta useimmiten öljynkulutus jää kuitenkin 12-15 litraan, josta puolestaan 7-13 litraa jää vaihteistoon puhdistuksen jälkeen.

Öljyn merkki

Nykyisin ajoneuvoissa käytetään hyvin paljon erilaisia automaattivaihteistoja. Ne poikkeavat toisistaan sekä toimintaperiaatteiden (CVT, DSG, planeetta tms.), valmistajan että rasituksen siedon puolesta.

Ne ajat ovat ohi, jolloin vaihteiston öljyksi riitti ”tavallinen” ATF Dexron II. Vaihteistossa voi käyttää ainoastaan kyseiselle vaihteistolle tarkoitettua erityistä öljyä.

Yleensä yhteen vaihteistoon sopii kuitenkin useampi kuin yksi tietty öljymerkki, useat eri valmistajat ovat vain valmistaneet samaa tuotetta samalla reseptillä.

ATF:ia (”automatic transmission fluid” eli automaattivaihteiston öljy) koskevassa kappaleessa kirjoitimme, että kalliit lisäaineet tekevät vaihteiston öljystä huipputeknologisen tuotteen. Kaikki tämä aiheuttaa sen, että ATF:n tyypistä, brändistä ja sertifikaatista riippuen nykyaikaisten (alkaen v.2000) automaattivaihteistojen öljyn hinta vaihtelee 5 eurosta jopa 100 euroon litralta. Viimeksi mainittu on kylläkin poikkeus, jossa autonvalmistaja käyttää monopolista asemaa.

Öljynsuodatin ja -tiiviste

Kaikkien vaihdelaatikoiden sisällä on öljynsuodatin. Tietyissä malleissa niitä on peräti 2-3 kappaletta. Yleensä takavetoisissa ja useimmissa nelivetoisissa autoissa öljynsuodattimen voi vaihtaa tavallisen huollon yhteydessä, mutta useilla etuvetoisilla malleilla sitä ei kuitenkaan voi tehdä.

Kuten aina varaosissa, on mahdollista käyttää sekä alkuperäisvalmistajaa (yleensä kalliimpi) että vaihtoehtoista B-valmistajaa (yleensä halvempi).

Autonvalmistajat eivät itse valmista suodattimia, vaan ostavat analogisista tehtaista, joista myös jälkimarkkinayritykset ostavat niitä. Sen vuoksi voimme kokemuksesta kertoa, että tiettyjen varaosayritysten tuotanto on jopa laadukkaampaa tai samanlaatuista kuin alkuperäinen.

Suodattimen ja tiivisteen hinnat vaihtelevat autonvalmistajasta ja varaosatoimittajasta riippuen ja jäävät hintahaarukkaan 10-200 €.