Vaihdelaatikko on nykyaikaisen auton hankalin sähkömekaaninen laite, joka on huomattavasti monimutkaisempi kuin moottori. Vaihdelaatikko myös vaikeammin diagnosoitava, sillä siinä on vähän tunnistimia ja antureita, joiden perusteella ajoneuvon vaihdelaatikon tietokone (TCU) suorittaa itsediagnosoinnin.

TCU näkee vikakoodit, jos vaihteiston toiminnassa esiintyy voimakkaita ja mitattavia häiriöitä (esim. vaihteiden vaihto ei toimi). Kosmeettiset häiriöt (esim. vaihteiden vaihto iskulla tai värinä) eivät yleensä tallennu vikakoodina ja TCU ei näytä häiriöitä.

Sen vuoksi pelkästään vikakoodeihin perustuva diagnostiikka antaa väärän sekä puutteellisen katsauksen ajoneuvon vaihteiston toiminnasta.

Vaihdelaatikon kosmeettiset häiriöt viittaavat vaihdelaatikon toimintahäiriöihin sekä korjaustarpeeseen. Hankaluutta lisää se, että monet erilaiset viat voivat aiheuttaa samanlaisen ”oireen” yksittäin tai yhdessä muiden vikojen kanssa.

Vaihdelaatikon toimintahäiriöiden tarkan syyn selvittäminen vaatii perusteellista ja erityistä vaihdelaatikon testausta, koeajoa ja diagnosointia.

Erityinen vaihdelaatikon diagnosointiprosessi

Kokeneet asiantuntijamme ovat kehittäneet Hõbenoolen erityisen vaihdelaatikon diagnostiikkaprosessin, jonka tarkoituksena on ensisijaisesti selvittää, tarvitseeko vaihdelaatikko vain huoltoa vai perusteellisempaa korjausta. Erityisdiagnostiikan aikana selvitetään vaihdelaatikon viat ja häiriöt tarkemmin, mikä on pohjana korjaustöiden tekemiselle.

Automaattivaihteiston diagnostiikka

Hõbenoolen erityisen vaihteistodiagnostiikan aikana testataan ja analysoidaan seuraavia parametrejä:

  • Vaihdelaatikon (TCU) vikakoodien analyysi
  • Muuntoarvojen analyysi
  • Kuormitettavuuden arviointi
  • Kytkinten kytkentälaadun arviointi
  • Ohjausyksikön laadun arviointi
  • Momentinmuuntimien kytkinten arviointi