Vaihdelaatikko on nykyaikaisen auton hankalin sähkömekaaninen laite, joka on huomattavasti monimutkaisempi kuin moottori. Vaihdelaatikko myös vaikeammin diagnosoitava, sillä siinä on vain vähän tunnistimia ja antureita, joiden perusteella ajoneuvon vaihdelaatikon tietokone (TCU) valvoo laatikon toimintaa

TCU tunnistaa vikatilanteet, joissa vaihteiston toiminnassa esiintyy antureilla mitattavissa olevia häiriöitä kuten sellainen,että vaihteiden vaihto ei toimi lainkaan. Kosmeettiset häiriöt kuten vaihteiden töksähtävä vaihto tai erilaiset värinät eivät yleensä tallennu vikakoodina eikä TCU sytytä häiriön merkkivaloa.

Sen vuoksi pelkästään vikakoodeihin perustuva diagnoosi ei anna kattavaa tietoa vaihteiston kunnosta.

Vaihdelaatikon kosmeettiset häiriöt viittaavat vaihdelaatikon toimintahäiriöihin sekä korjaustarpeeseen. Hankaluutta lisää se, että monet erilaiset viat voivat aiheuttaa samanlaisen ”oireen” yksittäin tai yhdessä muiden vikojen kanssa.

Vaihdelaatikon toimintahäiriöiden tarkan syyn selvittäminen vaatii perusteellista ja erityistä vaihdelaatikon testausta, koeajoa ja diagnosointia.

Erityinen vaihdelaatikon diagnosointiprosessi

Kokeneet asiantuntijamme ovat kehittäneet Hõbenoolen erityisen vaihdelaatikon diagnostiikkaprosessin, jonka tarkoituksena on ensisijaisesti selvittää, tarvitseeko vaihdelaatikko huoltoa vai kenties perusteellisempaa korjausta. Erityisdiagnostiikan perusteella päätellään, mitkä korjaustyöt ovat tarpeen.

Automaattivaihteiston diagnostiikka

Hõbenoolen erityisen vaihteistodiagnostiikan aikana testataan ja analysoidaan seuraavia asioita:

  • Vaihdelaatikon (TCU) vikakoodien analyysi
  • Sopeutusarvojen analyysi
  • Kuormitettavuuden tarkastus
  • Kytkinten kunnon tarkastus
  • Ohjausyksikön arviointi
  • Momentinmuuntimien kytkinlevyjen kunnon tarkastus