Hõbenool käyttää työssään erityisiä automaattivaihteistojen huolto- ja korjauslaitteita. Annamme lyhyen katsauksen aloittamalla monimutkaisimmasta ja lopettaen helpoimpaan.

Hydrauliikkayksiköiden testaaminen

Hydrauliikkayksikkö on vaihteiston ohjauslaite, joka sijaitsee yleensä vaihteiston pohjassa. Se koostuu alumiinirungosta, jousista, venttiileistä ja solenoideista. Kyseessä on epäilemättä vaihteiston monimutkaisin osa. Pienempikin kuluminen venttiileissä tai rungossa aiheuttaa häiriöitä vaihteiston toiminnassa.

Testaamiseen käytetään erityisiä testipenkkejä. Tällä hetkellä Hõbenoolella on markkinoilla olevista laitteista uusimman sukupolven testilaite, joka ylittää lähimaissa käytössä olevat laitteet teknisen tason puolesta. Kyseessä on englantilaisessa yrityksessä PowerTrain Labs (entiseltä nimeltään FluidLogic) valmistettu laite, jota ohjaa nykyaikaisin mahdollinen ohjausjärjestelmä BlueReach-yritykseltä.

 

Ohjausyksiköiden korjaaminen

Tällä hetkellä paras työvälinevalikoima ohjausyksiköiden korjaukseen on amerikkalaiselta yritykseltä Sonnax. Kyseessä ovat erittäin tarkat jyrsinkoneet, joilla kulunut ohjausyksikkö porataan hieman suuremmaksi ja asennetaan uusi venttiili. Kyseessä on ns. kellosepän työ.

Momentinmuuntimien korjaus

Momentinmuunnin on ajoneuvon moottorin ja vaihteiston välissä oleva kytkin. Kyseessä on suljettu osa, jota tavalliset yritykset eivät pysty avaamaan. Maailmassa on 4-5 laitevalmistajaa, joiden valmistamilla välineillä momentinmuuntimien korjaaminen on mahdollista. Sorvin momentinmuuntimen avaamiseksi voi vielä löytää jokaisesta hyvin varustetusta liikkeestä, mutta kytkinlevyjen sintraus- ja turbiinin rungon hitsauslaite ovat erityisiä laitteita.

Hõbenool käyttää hankalimmissa prosesseissa amerikkalaisen yrityksen, SuperFlown, laitteita. Täysin saman sarjan laitteita voi löytää myös lähimaista sekä muualta Euroopasta.

Öljynvaihto huuhtelemalla

Käytämme dynaamiseen öljynvaihtoon laitetta, joka on maailman ensimmäisen ja mielestämme edelleen parhaan laitevalmistajan luoma – Tim Eckart Automatikölwechselsystem Manufakturin.

Laite mahdollistaa sekä planeetta-, CVT- sekä DSG-vaihteistojen huollon. Kyseisen laitteen toimintaperiaatteen mukaan on valmistettu käytännössä kaikki muutkin laitevalmistajien koneet (nykyisin noin kymmenen tuottajaa). Suurin ero on pakkauksessa – onko laite pakattu kiiltävään muovirunkoon vai ei. Muovirungon myötä on poistunut myös öljykylpy, jossa on mahdollista puhaltaa ilmaa vaihteiston hydroyksikköön, jäähdytysjärjestelmään ja vaihteiston voiteluosastoon.

Kyseisen laitteen etuna on erinomainen universaalisuus, jossa koko toimintaprosessia säätelee operaattori. Niin voi muuttaa sekä sisääntulo- että ulosmenoprosessia. Se on myöskin suurin puute – laite edellyttää koulutusta, jossa jokaista vaihteistoa tulee käyttää eri tavalla. Erinomainen operaattori saa kyseisellä laitteella ERINOMAISEN tuloksen, keskinkertainen ei. Markkinoilla olevat muiden laitevalmistajien laitteet mahdollistavat kaikille keskinkertaisen tuloksen, mutta eivät vaadi erityistaitoja.

Prosessin nopeuttamiseksi ja suuremmalla rasituksella suorittamiseksi (puhtaampi vaihteisto) olemme muokanneet ja asentaneet tehokkaamman pumpun ohjausjärjestelmällä. Olemme myös muuttaneet adaptereita niiden läpivirtausnopeuden suurentamiseksi.

Hõbenoolella on yhteensä 6 laitetta.

 

Vaihteiston mekaniikan korjaus

Vaihteiston mekaniikkaosan korjaaminen tapahtuu täysin samalla tavalla kaikkialla maailmassa. Vaihteisto avataan, puhdistetaan, ongelmakohdat tarkastetaan ja asennetaan kuluvat osat, minkä jälkeen laatikko kasataan. Prosessissa tärkeää on puhtaus ja tarkka mittaus. Käytämme erityisiä laitteita ja työpenkkejä vaihteiston purkamiseen ja kasaamiseen, lisäksi puhdistuskaappeja ja mittauslaitteita aksiaali- ja radiaalivälysten arviointiin ja vaihteiston sisäisten vuotojen mittaamiseen.