automaattivaihteiston viat tallinn@hobenool.eu Puh +372 5191 5001

Vaihteiston yleisimmät viat ovat:

  • laakereiden kuluminen ja hajoaminen
  • tiivisteiden hajoaminen (myös happojen vaikutuksesta)
  • kytkinlevyjen kuluminen ja hiiltyminen (palaminen)
  • ohjausyksikön pintojen kuluminen sekä saastuminen
  • vaihteiston virheellinen toiminta (nykiminen, tärinä, kierrosten vaihtelu, ryminä jne.).

Suurin osa automaattivaihteiston vioista johtuu vanhasta öljystä. Silloin öljy ei enää suoriudu kaikista sen tehtävistä.

Yksi yleinen syy vaihteiston vikoihin ovat suunnittelu- ja mitoitusvirheet. Insinöörit ovat tehneet laskelmissa virheen ja sen vuoksi jokin osista hajoaa tai kuluu ennen aikojaan. Kulunut öljy pahentaa suunnitteluvirheistä johtuvia ongelmia. Suunnitteluvirheitä voidaan korjata vaihtamalla vaihteistoon alkuperäistä parempia ja vahvempia osia.

Tyypillisenä vikana voi pitää myös veden tai jäähdytinnesteen joutumista vaihteistoon. Jokaisessa vaihdelaatikossa on vettä – tavallisesti sitä joutuu vaihteistoon sen jäähtyessä. Kun vaihteisto jäähtyy, sen sisään päätyy jopa litra raikasta ja usein kosteaa ilmaa. Tämä kosteus tiivistyy vaihteiston jäähtyessä, eikä yleensä aiheuta ongelmia, sillä vesimäärä on hyvin pieni. Vaarallisen suuri määrä vettä voi joutua vaihteistoon rikkinäisen tiivisteen vuoksi tai suoraan huohottimesta. (suuresta lätäköstä ajaminen, huohottimen korkin hajoaminen, jäähdytysjärjestelmän kondensaatioveden vuotaminen tms.). Veden lisäksi vaihteistoon voi joutua myös moottorin jäähdytysnestettä. Lue tästä, mitä tapahtuu, jos vaihteistoon on joutunut jäähdytinnestettä tai vettä!