Vieras neste vaihtestossa tallinn£hobenool.eu Puh +372 5191 5001

Vaihteistoon joutuva vieras neste on yleensä joko vettä tai ajoneuvon moottorin jäähdytysnestettä.

Vesi joutuu vaihteistoon rungossa olevan raon, huonon tiivisteen tai tuuletusaukon kautta. Viimeksi mainittu tapahtuu rakennevirheen vuoksi, jolloin kondensaatiovesi tippuu täysin väärään paikkaan ja vahingoittaa vaihteistoa. Vesi voi joutua auton vaihteistoon myös auton tarkoitusta vastaamattomasta käytöstä (lue: autoa on upotettu maastossa).

Moottorin jäähdytysneste joutuu vaihteistoon lähinnä vaihteiston jäähdyttimestä. Yleensä vaihteiston jäähdyttämiseen käytetään nestevälijäähdyttimiä, jossa jäähdyttimen sisällä on kuvainnollisesti toinen jäähdytin. Nämä kaksi osaa on erotettu toisistaan tiivisteillä, mutta tiivisteillä on taipumus menettää ajan mittaan kimmoisuuttaan (sitä auttaa estämään kunnollinen vaihteiston öljy, jota ei ole kulutettu loppuun). Tiivisteiden riittämättömyys voi johtua myös rakenneviasta, jonka autonvalmistaja (oikeastaan jäähdyttimen valmistaja) on tehnyt.

Jäähdyttimien sisäisiä vikoja on aiheuttanut myös jäähdytysneste, jota ei ole vaihdettu pitkään aikaan ja jossa liikkuu paljon likaa. Se kertyy jäähdyttimien alaosiin, jossa yleensä sijaitsevat myös automaattivaihteiston välijäähdyttimet. Se aiheuttaa hapettumisen sisältä ulospäin.

Tarkkana tulee olla myös silloin, jos autosi on vioittunut onnettomuuden seurauksena. Jäähdyttimen hermeettisyysvika voi ilmetä vasta monen kuukauden päästä. Se ei ole ainoastaan teoreettinen mahdollisuus, vaan myös Hõbenoolessa monta kertaa nähty onneton tosiasia.
Ulkoisten vahinkojen lisäksi seuraavien ajoneuvojen omistajien tulisi olla tarkkaavaisia, sillä kyseisen ajoneuvon jäähdyttimessä on suuremmalla todennäköisyydellä tyyppivirhe:

  • Mercedes-Benz 2003.09 asti (W203, 211, 209)
  • Mazda 6 (5-vaihteinen)
  • Audi A4 (B7, B8), A6 (C6, C7)
  • Volvo (1996+)
  • Opel Signum ja Vectra (5-vaihteinen)
  • Nissan Pathfinder, Navara ja muut mallit

Mitä vesi tekee vaihteistolle ja vaihteiston öljylle?

Vesimäärästä riippuen vierasta nestettä vaihteiston öljyssä voi olla kolmea eri tasoa – vapaa neste (vesitipat öljyssä), liuennut neste (tuskin havaittavissa) tai emulsio (öljy on muuttunut harmahtavaksi).

Suuri määrä vettä aiheuttaa vaihteistossa teräsosien syöpymistä. Vesi on huokoinen molekyyli ja se sitoo itseensä muita kemikaaleja (ruosteenestäjät, hapettumisen estäjät, kitkakertoimen stabilisaattorit, vaahdon detergentin jne.). Näin ollen vesi muuttaa ATF:n (automatic transmission oil) ominaisuuksia ei-toivotusti.

Vaihteiston teräsosien lisäksi vesi vahingoittaa myös kytkinlevyjen materiaalia. Kytkinlevyt on yleensä valmistettu joko luonnollisista tai tekokuiduista, jotka on vahvistettu erilaisilla hartseilla, jauheilla ja muilla ainesosilla. Vesi liottaa kuidun liitosmateriaalista (kytkinlevystä alkaa irrota pölyä) ja sen seurauksena öljy saastuu.

On olemassa erilaisia tutkimuksia, jotka todistavat, että alk. 1 000 mg/kg vesipitoisuus öljyssä luetaan jo saastumiseksi (periaatteessa yksi tippa vettä yhdessä litrassa).

Näin ollen jo pieni vesimäärä riittää muuttamaan ns. öljyn kemiallista kaavaa ja vaikuttaa siten vaihteiston toimintaan.

Vaihteiston vieraan nesteen analyysi

Kuten sanottu, tietyissä automerkeissä esiintyy usein jäähdytysnesteongelmaa. Esimerkiksi Mercedes, VAG Grupp ja Volvo ovat kehittäneet erityiset kemiasarjat, joiden avulla jäähdytysneste määritetään automaattivaihteiston öljystä. Käytämme työssämme Mercedeksen sarjaa, joka on kalliimpi, mutta tulos on nopeampi ja tarkempi.

Kyseessä on setti, joka sisältää lakmuspaperin lisäksi vielä joukon muita kemikaaleja ja erittäin tiiviin suodattimen. Testiin kuluva aika on noin 25 minuuttia.

Varmasti on olemassa myös standardeja laboratoriomenetelmiä öljyn sisältämien vieraiden nesteiden määrittämiseen, mutta ne edellyttävät erityislaitteita (sentrifugeja) ja kemikaaleja, joilla öljy ohennetaan.

Usein kemiallista analyysia ei edes tarvitse tehdä, sillä jos vaihteiston sisällä olevissa teräsosissa on ruostevahinkoja tai jos vaihteiston öljy on vaaleanruskeaa (harmaalla sävyllä), on selvää, että kyseessä on vieras neste ja öljyn emulsio.

Miten vieraan nesteen saa pois vaihteistosta?

Jos autosi vaihteistossa on vierasta nestettä, sinua kiinnostaa varmasti erityisesti se, miten sen saa sieltä pois.

Saattaa tuntua uskomattomalta, mutta valitettavasti sitä ei saa sieltä pois ilman täydellistä korjausta.

Kaikki muut kuin metalliset osat on vaihdettava (tiivisteet, kytkinlevyt jne.).

Vaihteiston kytkinlevyt nimittäin imevät itseensä vettä ja jäähdytysnestettä. Jopa silloin, jos ne otetaan pois vaihteistosta tai kuivatetaan, osa kosteudesta jää niiden sisään ja osa levyistä on varmasti jo ”liuennut” jossain määrin.

Myös kytkimen pintamateriaalin alla olevaan teräspintaan on jo todennäköisesti muodostunut ruostekerros, minkä vuoksi on vain ajan kysymys, milloin pintamateriaali alkaa irrota kokonaan.

Vesi vaikuttaa yhtä huonosti kaikkiin sähköosiin aiheuttaen niiden pitkäaikaista korroosiota ja häiriöitä. Vaihteiston sisällä olevilla tiivisteillä on lisäksi taipumus imeä vettä itseensä ja turvota sen seurauksena, minkä vuoksi kaikki männät ja liikkuvat osat jäävät jumiin. Kaikki tämä aiheuttaa ajan mittaan heikkenevän vaihteiden vaihdon aina vakavaan vikaan asti. Älä usko korjaamon suositusta käyttää pesuainetta tai 20 litraa öljyä tms. menetelmää, jolla vaihteiston voisi pestä puhtaaksi. Mitä tahansa menetelmää sinulle ehdotetaan, ne kaikki ovat valitettavasti ajan haaskausta. Korjaus tulee tehdä vain kerran ja kunnolla – se on lopulta halvin vaihtoehto.

HUOM! Myös vieraan nesteen vaihteistoon joutumisen alkuperäinen syy tulee ehdottomasti vaihtaa/korjata. Älä osta halvinta jäähdytintä, vaan anna korjaamon ostaa ja asentaa se. Silloin voit olla varma siitä, että uuden vian syntyessä siitä et vastaa sinä asiakkaana, vaan korjauksen suorittanut yritys.