Vieras neste vaihtestossa tallinn£hobenool.eu Puh +372 5191 5001

Vaihteistoon joutuva vieras neste on yleensä joko vettä tai ajoneuvon moottorin jäähdytysnestettä.

Vesi joutuu vaihteistoon kuoressa olevan vuodon, huonon tiivisteen tai huohottimen kautta. Viimeksi mainittu tapahtuu rakennevirheen vuoksi, jolloin kondensaatiovesi päätyy öljytilaan ja vahingoittaa vaihteistoa. Vesi voi joutua auton vaihteistoon myös käytössä, esimerkiksi maastossa, ojia tai muita vesialueita ylittäessä.

Moottorin jäähdytysneste joutuu vaihteistoon lähinnä vaihteiston jäähdyttimestä. Yleensä vaihteiston jäähdyttämiseen käytetään lämmönvaihtimia, joka voi olla esimerkiksi moottorin jäähdyttimen sisällä. Nämä kaksi osaa on erotettu toisistaan tiivisteillä. Joskus tiivisteet alkavat vuotaa, esimerkiksi pilalle palaneen vaihteistoöljyn takia. Tiivisteiden vuoto voi johtua myös rakenneviasta tai suunnitteluvirheestä.

Jäähdyttimien sisäisiä vikoja on aiheuttanut myös jäähdytysneste, jota ei ole vaihdettu pitkään aikaan ja jossa liikkuu paljon likaa. Lika kertyy jäähdyttimien alaosiin, jossa myös lämmönvaihdin usein sijaitsee, ja aiheuttaa korroosiota ja muita ongelmia.

Joskus jäähdytysjärjestelmä voi alkaa vuotaa siihen kohdistuneen iskun takia. Pieni vuoto ei välttämättä ilmene, ennen kuin nestetaso on laskenut merkittävästi, sillä sopivasti sattuessaan kuuma jäähdytinneste valuu auton rakenteisiin, eikä auton alle jää vikaa ilmaisevia lammikoita.

Seuraavien ajoneuvojen omistajien tulisi olla tarkkaavaisia, sillä kyseisen ajoneuvon jäähdytinjärjestelmissä on tyyppivikoja ja suunnitteluvirheitä:

  • Mercedes-Benz 2003.09 asti (W203, 211, 209)
  • Mazda 6 (5-vaihteinen)
  • Audi A4 (B7, B8), A6 (C6, C7)
  • Volvo (1996+)
  • Opel Signum ja Vectra (5-vaihteinen)
  • Nissan Pathfinder, Navara ja muut mallit

Mitä vesi tekee vaihteistolle ja vaihteiston öljylle?

Vesi esiintyy vaihteiston sisällä kolmella tavalla – vapaana nesteenä, eli pisaroina, sekoittuneena tai emulsiona. Vaihteistoöljyn vesiemulsio on harmahtavaa, joskus paksua kiisseliä.

Suuri määrä vettä aiheuttaa vaihteistossa teräsosien syöpymistä. Vesi myös reagoi öljyn lisäaineiden kanssa ja siten estää niiden asianmukaisen toiminnan tai muuttaa pysyvästi niiden kemiallisia ominaisuuksia.

Vaihteiston teräsosien lisäksi vesi vahingoittaa myös kytkinlevyjen materiaalia. Kytkinlevyt on yleensä valmistettu jkuiduista, jotka on vahvistettu hartsilla. Vesi liottaa kuidun hartsista (kytkinlevystä alkaa irrota pölyä), jolloin öljy saastuu.

Tutkimukset ovat osoittaneet, että jo tuhannesosan vesipitoisuus öljyssä on merkittävä. Käytännössä tämä tarkoittaa yhtä tippaa vettä litrassa öljyä.

Jo hyvin pieni vesimäärä riittää muuttamaan öljyn ominaisuuksia, ja vaikuttaa siten vaihteiston toimintaan.

Vaihteiston vieraan nesteen analyysi

Kuten sanottu, tietyissä automerkeissä esiintyy usein jäähdytysnesteongelmaa. Esimerkiksi Mercedes, VAG koneserni ja Volvo ovat kehittäneet mittausmenetelmät, joiden avulla jäähdytysnesteen määrä automaattivaihteiston öljyssä voidaan mitata. Käytämme työssämme Mercedeksen menetelmää, jonka mittatarkkuus ja -menetelmä on mielestämme paras.

Analyysissä tutkitaan vesipitoisuutta erilaisilla indikaattoreilla ja suodattimella. Koko testi vie aikaa noin 25 minuuttia.

On olemassa tarkempia laboratoriomenetelmiä öljyn sisältämien vieraiden nesteiden määrittämiseen, mutta ne edellyttävät erityislaitteita, esimerkiksi sentrifugeja sekä kemikaaleja, joilla öljyn ominaisuuksia muutetaan hallitusti.

Usein kemiallista analyysia ei edes tarvitse tehdä, sillä jos vaihteiston sisällä olevissa teräsosissa on ruostevahinkoja tai jos vaihteiston öljyssä näkyy selvää vesiemulsiota, on vaihteiston sisään päässyt liian paljon vettä ja/tai pakkasnestettä.

Miten vieraan nesteen saa pois vaihteistosta?

Jos autosi vaihteistossa on vierasta nestettä, se pitää saada pois.

Saattaa tuntua uskomattomalta, mutta valitettavasti joissain tapauksissa vettä ei saa pois vaihteistosta ilman täydellistä korjausta.

Kaikki muut kuin metalliset osat on vaihdettava (tiivisteet, kytkinlevyt jne.).

Vaihteiston kytkinlevyt nimittäin imevät itseensä vettä ja jäähdytysnestettä. Jopa silloin, jos ne otetaan pois vaihteistosta tai kuivatetaan, osa kosteudesta jää niiden sisään. Osa levyistä on tässä vaiheessa todennäköisesti jo vaurioitunut.

Myös kytkimen pintamateriaalin alla olevaan teräspintaan on jo todennäköisesti muodostunut ruostekerros, minkä vuoksi kytkinlevyn pintamateriaali voi irrota kokonaan.

Vesi vaikuttaa kaikkiin sähköosiin aiheuttaen häiriöitä ja katkoksia sekä oikosulkuja. Vaihteiston sisällä olevilla tiivisteillä on lisäksi taipumus imeä vettä itseensä, jolloin ne turpoavat. Jos tiivisteet turpoavat, männät ja liikkuvat osat voivat jumittua. Jos vesi on ehtinyt aiheuttaa näitä vahinkoja, mikään öljymäärällä huuhtelu tai pesuaine ei auta, vaan vaihteisto on purettava ja vaurioituneet osat on vaihdettava.

HUOM! Jos vaihteistoon on päätynyt vettä tai pakkasnestettä, sen syy pitää paikallistaa ja mahodllinen vika korjata. Älä osta halvinta jäähdytintä ja vaihda sitä itse, vaan anna korjaamon ostaa ja asentaa se. Silloin saat työlle takuun.