vaihdelaatikko tallinn@hobenool.eu Puh +372 5191 5001

Suurin osa meistä tunnistaa automerkin auton nähdessään tai tiedämme ainakin, minkä merkkinen auto meillä itsellämme on. Automaattivaihteistojen kanssa tilanne on huomattavasti hankalampi. Usein edes korjaamoyritykset eivät tiedä, minkä valmistajan automaattivaihteisto ajoneuvossa on. Miksi on näin?

Ensinnäkin siksi, että ne eivät ole niin tunnettuja kuin ajoneuvojen brändit. Oletko esimerkiksi kuullut firmoista Getrag, Borg Warneg, JATCO, Aisin Seki tai ZF? Kuitenkin suurin osa Viron teillä ajavien autojen automaattivaihteistoista on peräisin juuri näistä tehtaista.

Toinen syy on se, että jopa yhdessä ja samassa ajoneuvossa voi olla moottorin tehosta riippuen eri valmistajien automaattivaihteistot.

Esimerkiksi C5-korilla varustetulla Audi A6:lla on 5 erilaista automaattivaihteistoa kahdelta eri valmistajalta ja niissä olisi tarkoituksenmukaista käyttää vähintään kolmea erilaista öljyä.

Autonvalmistajat vs. vaihteistovalmistajat

Jos vielä 10 vuotta sitten suurin osa autonvalmistajista tarjosi omassa varaosaluettelossaan useita automaattivaihteiston osia, niin nykyisin siitä on luovuttu. Autonvalmistaja suhtautuu vaihteistoon yhtenä kokonaisuutena.

Se voi tuntua uskomattomalta, mutta koska nykyaikaiset vaihteistot ovat niin monimutkaisia, useat autonvalmistajat eivät tarjoa automaattivaihteistoihin alkuperäisvaraosia, korjausohjeita eikä muuta tarvittavaa tietoa.

Syy siihen on taloudellinen tarkoituksenmukaisuus – autonvalmistajan ei ole järkevää vaatia välittäjiltä eri puolilta maailmaa, että he kouluttaisivat asiantuntijoita ja ostaisivat erityislaitteita. Se kaikki on yksinkertaisesti liian kallista ja monimutkaista.

Valitettavasti se on myös loppukäyttäjälle kalliimpaa, sillä autonvalmistaja tarjoaa hädässä olevalle asiakkaalle vain mahdollisuutta hankkia yli 5 000 euroa maksava uusi vaihteisto. Myös alkuperäispakkauksessa olevasta vaihteistoöljystä ollaan valmiita pyytämään melko korkeaa hintaa.

Vaihteistoon perustuva lähestymistapa

Se on myös syy, miksi emme lähesty automaattivaihteiston huoltoa ja korjausta ajoneuvo-, vaan automaattivaihteiston valmistajan pohjalta.

Esimerkiksi Audin vaihteistoa ei tarkastella Audin tuotantona, vaan todellisen valmistajafirman ZF:n, LUK:n, BORGIN tai WARNERIN laitteena.

Se edellyttää tietysti korjausyritykseltä erityisiä suoria kontakteja vaihteiston valmistajayrityksiin tai vähintään niiden edustajiin/varaosien toimittajiin.

Tiivistettynä se takaa paremman tietoisuuden, tekniset korjausohjeet, lähes täydellisen varaosien toimituksen ja varmasti huomattavasti edullisemman hinnan.