Olet todennäköisesti blogimme ahkerana lukijana huomannut, että kirjoitamme paljon automaattivaihteiston öljyn kitkakertoimesta. Se johtuu siitä, että kyseessä on erittäin tärkeä ominaisuus, erityisesti öljyn kunnon näkökulmasta.
Kytkinten elinikä ja kyky siirtää tehoa riippuu levyjen välisistä kitkaominaisuuksista, joten kytkinten ja öljyn yhteensopivuus on erittäin tärkeää. Kitkakerroin (engl. friction coefficient) kertoo sen, miten kytkinlevyt luistavat ja lukkiutuvat keskenään, kun niiden välillä on ohut kerros automaattivaihteiston öljyä.
Kitkakerroin jakautuu lähtökitkaan ja liukukitkaan. Lähtökitka on liukukitkaa suurempi. Jos kitkakertointen ero on suuri, vaihteiden vaihto ja liikkeelle lähtö voi olla nykivää.
Milloin kytkinlevyt liukuvat?
Kytkinlevyt liukuvat vaihteiden vaihtohetkellä. Se on hetki, jolloin kytkinlevyt painuvat yhteen. Mitä suurempi öljyn liukukitkakerroin on, sitä nopeammin levyjen välinen nopeusero pienenee ja kytkin ottaa kiinni – silloin uusi vaihde menee päälle.
Mitä matalampi liukukitkakerroin on, sitä kauemmin kytkinlevyt liukuvat ja vaihde vaihtuu hitaasti. Jos vaihteen vaihto kestää liian kauan, levyt kuluvat ja öljy kuumenee voimakkaasti. Jos liukukitkakerroin on liian suuri, vaihde vaihtuu liian nopeasti, jolloin vaihto on terävä ja nykivä.
Lähtökitkakerroin on öljyn ominaisuus pitää paikoillaan olevat kytkinlevyt yhdessä. Saattaa tuntua oudolta, mutta lähtö- ja liukukitkakerroin eivät ole, eivätkä saisikaan olla samat!
Otetaan yksi esimerkki tavallisesta elämästä, jossa staattinen eli lepokitka on suurempi kuin dynaaminen. Laita sormi pesualtaan märkää pintaa vasten ja liikuta sitä – todennäköisesti kuulet narsketta. Se johtuu siitä, että liukukitkakerroin sormesi ja pesualtaan välissä on pienempi kuin lähtökitkakerroin – liukuva sormi liukuu helpommin kuin paikallaan oleva sormi alkaisi liukua. Kukaan ei halua ajoneuvoa, jonka kierrokset heittelevät ajettaessa tai vaihteenvaihto on narisevaa. Siksi vaihteiston öljyn kitkakertoimet yritetäänkin säätää mahdollisimman oikeaksi. Kitkakerrointa säädetään öljyn lisäaineilla.
Mitä tarkoittaa, kun lähtökitkakerroin on suuri?
Vaihteiden vaihtohetkellä kytkinlevyt liukuvat keskenään. Välittömästi ennen kytkinlevyjen pyörimisnopeuserojen tasoittumista, eli kytkimen lukkiutumista alkaa vaikuttaa lähtökitkakerroin Jos lähtökitkakerroin on merkittävästi suurempi kuin liukukitkakerroin, kytkin puree yhtäkkiä. Se tuntuu nykäisynä vaihteita vaihdettaessa.
Paras tilanne ja pehmein toiminta saadaan silloin, kun kitkakertoimet ovat lähes samat. Liikekitka on aina pienempi kuin lepokitka. Jos lepokitkan ja liikekitkan ero on kovin suuri, vaihteen vaihto on väkivaltainen ja nykäisevä.
Kitkakertoimia säädetään lisäaineilla. Öljyn ominaisuudet muuttuvat ajan mittaan ja erityisesti lähtökitkakerroin muuttuu. Yksi yleinen vanhan ja kuluneen öljyn tunnusomainen piirre on tärinä. Se johtuu öljyssä ja kytkinlevyissä tapahtuneista muutoksista.
On olennaista ymmärtää, että kitkakerroin ei riipu pelkästään öljystä, vaan myös kytkinlevyjen materiaalista. Siksi onkin erittäin tärkeää, että vaihteistoon laitetaan oikeaa öljyä, jonka ominaisuudet sopivat vaihteiston omiin materiaaleihin ja ohjausjärjestelmään. Sama vaihteisto, joka on BMW:ssä tai Audissa, käyttää esimerkiksi eri öljyä ja syynä siihen on ohjelmisto, jolla vaihteistoja ohjataan. Toisessa tapauksessa huomioidaan, että käytössä on erittäin liukas öljy, toisessa ei.
Vaihteiston öljy on huipputeknologinen tuote ja siksi tulisi käyttää ainoastaan lisensoituja öljyjä. Älä käytä universaaliöljyjä modernissa automaattivaihteistossa!
Vaihteiston öljy on huipputeknologinen tuote ja siksi tulisi käyttää ainoastaan lisensoituja öljyjä.