Hõbenool käyttää työssään erityisiä automaattivaihteistojen huolto- ja korjauslaitteita. Tässä lyhyt katsaus niihin. Aloitetaan monimutkaisimmasta ja lopetetaan yksinkertaisimpaan.

Hydrauliikka l. venttiiliyksiköiden testaaminen

Hydrauliikkayksikkö on vaihteiston ohjauslaite, joka sijaitsee yleensä vaihteiston pohjassa. Se koostuu alumiinirungosta, jousista, venttiileistä ja solenoideista. Kyseessä on epäilemättä vaihteiston monimutkaisin osa. Pienempikin kuluminen venttiileissä tai rungossa aiheuttaa häiriöitä vaihteiston toiminnassa.

Testaamiseen käytetään erityisiä testipenkkejä. Tällä hetkellä Hõbenoolella on markkinoilla olevista laitteista uusimman sukupolven testilaite, joka ylittää lähimaissa käytössä olevat laitteet teknisen tason puolesta. Kyseessä on englantilaisessa yrityksessä PowerTrain Labs (entiseltä nimeltään FluidLogic) valmistettu laite, jota ohjaa BlueReachin uusin ohjausjärjestelmä.

 

Ohjausyksiköiden korjaaminen

Tällä hetkellä paras työvälinevalikoima ohjausyksiköiden korjaukseen on amerikkalaiselta Sonnaxilla. Kyseessä on eräänlainen tarkkuusjyrsinkone, joilla kulunut ohjausyksikkö porataan hieman suuremmaksi, jolloin voidaan asentaa uudet, suuremmat venttiilit. Kyseessä on kellosepän tarkkuutta vaativa toimenpide.

Momentinmuuntimien korjaus

Momentinmuunnin on ajoneuvon moottorin ja vaihteiston välissä oleva kytkin. Kyseessä on suljettu osa, jota useimat korjaamot eivät pysty avaamaan. Maailmassa on 4-5 laitevalmistajaa, joiden valmistamilla välineillä momentinmuuntimien korjaaminen on mahdollista. Sorvin voi vielä löytää tavallisesta hyvin varustetusta korjaamosta, mutta kytkinlevyjen sintraus- ja turbiinin rungon hitsauslaite ovat harvinaisia laitteita.

Hõbenool käyttää hankalimmissa prosesseissa amerikkalaisen SuperFlown, laitteita. Saman sarjan laitteita käytetään laajasti Länsi-Euroopassa.

 

Öljynvaihto huuhtelemalla

Käytämme dynaamiseen öljynvaihtoon laitetta, joka on mielestämme maailman paras. Se on saksalaisen Tim Eckart Automatikölwechselsystem Manufakturingin valmistama.

Laite mahdollistaa sekä planeetta-, CVT- sekä DSG-vaihteistojen huollot. Kaikki maailman vaihteistoöljynvaihtolaitteistojen toimintaperiaate on kopioitu Tim Eckartin laitteistosta. Suurin ero on pakkauksessa – onko laite pakattu kiiltävään muovirunkoon vai ei? Muovirungon myötä on poistunut myös öljykylpy, jossa on mahdollista puhaltaa ilmaa vaihteiston hydroyksikköön, jäähdytysjärjestelmään ja vaihteiston voiteluosastoon.

Kyseisen laitteen etuna on sopivuus kaikentyyppisiin ja -merkkisiin vaihteistoihin. Koko toimintaprosessi on käyttäjän säädettävissä. Se on myöskin suurin puute, sillä laitteen käyttö vaatii paljon ammattitaitoa. Erinomainen operaattori saa kyseisellä laitteella kuitenkin ERINOMAISEN tuloksen. Markkinoilla olevat muiden laitevalmistajien laitteet mahdollistavat kaikille keskinkertaisen tuloksen, mutta eivät vaadi erityistaitoja.

Olemme muokanneet huuhteluprosessia siten, että öljyä pumpataan tavallista suuremmalla nopeudella. Myös adapterivalikoimamme on muokattu suurelle virtausnopeudelle.

Hõbenoolella on yhteensä 6 laitetta.

 

Vaihteiston mekaniikan korjaus

 

Vaihteiston mekaniikkaosan korjaaminen tapahtuu täysin samalla tavalla kaikkialla maailmassa. Vaihteisto avataan, puhdistetaan, ongelmakohdat tarkastetaan. Kuluvat osat vaihdetaan ja laatikko kasataan. Prosessissa tärkeää on puhtaus ja tarkka mittaaminen. Käytämme erityisiä laitteita ja työpenkkejä vaihteiston purkamiseen ja kasaamiseen, lisäksi käytämme puhdistuskaappeja ja mittauslaitteita aksiaali- ja radiaalivälysten sekä vaihteiston sisäisten vuotojen mittaamiseen.