Englannin kielessä ”torque converter” eli momentinmuunnin (myös turbiini) on hydrokytkin, joka sijaitsee vaihteiston ja moottorin välissä. Internetissä on hyvin paljon tietoa momentinmuuntimen toimintaperiaatteista, joten emme kerro niitä tässä.

https://en.wikipedia.org/wiki/Torque_converter

Koska kyseessä on kiinteä osa (tavallisille korjaamoille avaamaton), autonvalmistajat eivät tarjoa kyseisen osan korjausta, vaan ainoastaan sen vaihtamista uuteen. Uuden momentinmuuntimen hinta on ajoneuvosta riippuen 1500-2500 €/kpl.

Onneksi momentinmuuntimia voi kuitenkin myös korjata. Momentinmuuntimen korjaukseen tarvitaan melko paljon erityistä tekniikkaa sen auki leikkaamiseen, mittaamiseen, kasaamiseen, kytkinlevyjen liimaamiseen, hitsaamiseen, laatutarkastukseen jne.

Hõbenool aloitti momentinmuuntimien korjaamisen vuonna 2013. Olimme ensimmäinen erityislaitteiden hankkija Virossa.

Mistä tiedän, että ajoneuvoni momentinmuunnin tarvitsee korjausta?

Yleisin momentinmuuntimessa esiintyvä vika on tärinä tasaisen ajon aikana. Sen aiheuttaa kulunut lukituskytkin muuntimen sisällä.

Toinen yleinen ongelma on voimakas öljyvuoto auton alla. Yleensä sen aiheuttaa momentinmuuntimen vieressä sijaitsevan öljypumpun liukulaakerin vioittuminen, mikä puolestaan hajottaa turbiinin.

Harvinaisempi vika liittyy puolestaan jonkun muun momentinmuuntimen sisällä olevan osan hajoamiseen, esimerkiksi vapaakytkin, jouset tms.

Mitä momentinmuuntimen sisällä voi korjata ja mitä ei?

Yleinen sääntö on, että kuluvia osia voi vaihtaa: kytkinlevyt, laakerit, tiivisteet, holkit, pumpun akselit. Myös rungon sisäpintoja voi kunnostaa ja käsitellä jossain määrin.

Muita osia ei yleensä ole mahdollista korjata, tarkemmin sanottuna niitä ei voi ostaa uutena, vaan niitä voi ainoastaan ottaa toisen momentinmuuntimen sisältä. Siksi yleinen sääntö on, että momentinmuuntimen voi korjata ainoastaan silloin, kun sen runko on ehjä sekä sisältä että ulkoa ja siivekkeet eivät ole vahingoittuneet.

Kuinka kauan korjaus kestää?

Momentinmuuntimia on hyvin paljon erilaisia. Esimerkiksi Mercedeksen 5-vaihteisissa vaihdelaatikoissa käytetään noin 50 erilaista momentinmuunninta. Suuruusluokka (parikymmentä erilaista muunnosta) on sama jokaisessa vaihteistotyypissä.

Jos meillä on varastossa olemassa momentinmuunnin täysin samalla tuotekoodilla, korjaus ei kestä kauemmin kuin korjausta tarvitsevan muuntimen auki sorvaaminen ja sen kunnostuskelpoisuuden varmistaminen kestää. Tällaisessa tapauksessa voisi varautua alle tunnin odotusaikaan. Jos täsmälleen samaa momenttityyppiä ei kuitenkaan ole, aikaa tulisi varata muutama päivä.

Mitä tarvitaan momentin oikeanlaiseen kunnostamiseen?

Momentinmuunnin tyhjennetään öljystä erityisellä koneella. Sen jälkeen käytetään sorvipenkkiä erityisellä muotilla rungon avaamiseksi leikkaamalla.

Seuraava vaihe on osien kylmä- ja kuumapesu. Vahinkojen arvioinnin jälkeen tapahtuu kasaaminen.

Turbiinin tyypistä riippuen voi käyttää joko valmiita kytkinlevyjä tai ne on liimattava itse mäntiin erityisellä puristusuunilla. Kyseinen prosessi on tärkeä, sillä niin voi muuttaa sekä lämpötilaa, painovoimaa että aikaa. Liian kevyesti liimattaessa levy irtoaa myöhemmin, liian vahvasti liimattaessa kytkinlevyn huokoset liimataan umpeen ja friktiomateriaali on liian tiivis eikä ime riittävästi öljyä itseensä.

Tietyt esijännitetyt turbiinit (ZF:n tuotanto – jota käytetään Audissa, BMW:ssä ja muissa premium-merkeissä) edellyttävät kytkinlevyjen erittäin tarkkaa esijännitettä.

Runkojen yhteen hitsaamisen on taattava mahdollisimman pienet poikkeamat, sillä momentinmuunnin on suoraan moottorin kampiakselissa kiinni ja pyörii enintään 6500 k/min. Jos alempi ja ylempi runko eivät ole täsmälleen keskellä, vaihteiston öljypumppu hajoaa tulevaisuudessa.

Momentinmuuntimien korjaaminen on mahdollista ainoastaan erityisillä laitteilla.