automaattivaihteiston öljyn tarkistus tallinn@hobenool.eu Puh +372 5191 5001

Vaihteiston riittävä öljytaso on A ja O – se on välttämätöntä, jotta vaihteisto voisi toimia! Vaihteiston öljypumpun on saatava imeä vapaasti öljyä sekä kylmänä että kuumana, sekä mutkissa ajettaessa että kaltevassa maastossa. Vaihteiston öljy on kuin verenkierto, ilman sitä mikään vaihteistossa ei toimi.

Öljytikku

Vanhemmissa vaihteistoissa on öljytikku, jolla vaihteiston öljytason voi tarkastaa. Etuvetoisissa se sijaitsee yleensä kuskinpuoleisessa nurkassa auton edessä. Takavetoisissa se sijaitsee yleensä matkustajanpuoleisessa nurkassa moottoritilan takana.

Koska nesteillä on tapana turvota lämpötilan noustessa, myös öljytikun suhteen on seurattava, käytetäänkö kylmää (n. 20-asteista) vai kuumaa (n. 80-asteista) tasoa. Niiden sotkeminen toisiinsa voi aiheuttaa vaihteiston ali- tai ylitäyttämisen – molemmat ovat riski vaihteiston kunnolle.

HUOM! Osa autonvalmistajista on asettanut vaihteiston ja moottoriöljyn mittatikun melko lähekkäin ja siksi ihmiset sekoittavat ne usein toisiinsa tai vaihtavat keskenään. Se voi johtaa korjaustarpeeseen.

Jos vaihteistossa ei ole öljytikkua, öljytason tarkistus on vaikeaa. Vaihteiston sivulla tai pohjassa on öljykorkki, joka on ns. ulosvirtausaukko, josta öljy valuu kevyesti ulos silloin, kun oikea taso on saavutettu.

Mikä tarkistuksessa on tärkeää?

Lämpötilan lisäksi tärkeitä ovat myös muut parametrit, joihin tulee kiinnittää huomiota mittausta suoritettaessa. Ensinnäkin moottorin on AINA oltava käynnissä! Suositeltavaa on tehdä lyhyt koeajo (vaihtaa kaikki vaihteet kerran) ja laittaa sitten vaihdekeppi (moottorin ollessa käynnissä!) P-asentoon.

Ota mittatikku ulos, puhdista se ja aseta se hetkeksi uudelleen mittausputkeen. Katso tikkua aina molemmilta puolilta ja lue arvoksi matalin taso. Usein öljyn mittausputki on tehty niin kapeaksi/ohueksi, että tikku osuu putken seinään ja antaa siten väärän mittaustuloksen. Tarkista siksi aina tikun molemmat puolet!

Arvioi öljyn laatu

Öljytasoa tarkistaessasi arvioi aina myös öljyn laatu. Ota valkoinen paperi ja tiputa siihen pari tippaa öljyä. Jos tunnet palaneen hajua, se viittaa voimakkaaseen hapettumiseen. Ennen kuin kiirehdit öljynvaihtoon, konsultoi asiantuntijaa, jotta ei kävisi niin, että rikkinäiseen vaihteistoon vaihdetaan uusi öljy. Jos öljy on väriltään tummanruskeaa tai mustaa, öljy täytyy ehdottomasti vaihtaa. Jos öljy on väriltään kauniin punaista tai keltaista (joskus myös vihreää tai sinistä), sitä ei tarvitse vielä vaihtaa.

Miten usein vaihteiston öljyn taso tulisi tarkistaa?

Jos kyseessä on tavallinen ajoneuvo ja autossa ei näy ulkoisesti vuotoja, tähän kysymykseen voisi vastata samoin kuin moottorin öljytason tarkistukseen – jollekin riittää viikoittainen tarkistus siinä missä toiset eivät kiinnitä siihen ollenkaan huomiota.

Varmaa on se, että yleensä tavallisessa korjaamopalvelussa öljytasoa ei tarkisteta, jos et pyydä sitä itse. Jos vaihteistossa tai sen jäähdytysputkistossa on vuoto, öljytaso tulisi tarkistaa riittävän usein, jotta käyttäjä älyäisi lisätä öljyä tason ollessa matala. Mitä kauemmin ajoneuvo on rajatilanteessa (voimakas perävaunun vetäminen, kaltevassa maastossa oleminen tms.), sitä useammin öljytaso tulisi tarkistaa.