Vaihteistoa täytyy huoltaa, sillä sen sisällä oleva öljy kuluu. Se saattaa kuulostaa oudolta, mutta on totta. Näillä sivuilla olevissa artikkeleissa kerrotaan tarkemmin, mitä öljylle oikeasti tapahtuu.
Jos olet tutustunut sivuillamme oleviin artikkeleihin, tiedät, että vaihteiston öljy ei ole pelkkää öljyä, vaan ennemminkin teknistä nestettä. Automaattivaihteistosta käytetää lyhennettä ATF (Automatic Transmission Fluid). ATF koostuu perusöljystä sekä siihen lisätyistä lisä- ja apuaineista.
ATF:llä on monta tehtävää. Se mm. voitelee, välittää tehoa, toimii hydraulisena öljynä, suojaa metallipintoja hapettumiselta, jäähdyttää, toimii sidosaineena kytkinlevyjen välillä, puhdistaa, suojaa tiivisteitä kovettumiselta. Alla löydät lisää tietoa automaattivaihteistoöljyn tehtävistä. Kun öljy kuluu, se ei enää välttämättä pysty suoriutumaan kaikista tehtävistä.
Kitkakerroin
Käytimme aiemmin ilmaisua ”öljy kuluu”. Kyseessä on huipputeknologinen tuote, joka menettää ajan mittaan omat kykynsä. Aluksi tämä ilmenee öljyn ollessa hyvin kuumaa. Öljyn kemiallinen koostumus silloin muuttunut peruuttamattomasti. Se, mikä ominaisuus pettää ensin, riippuu monesta tekijästä, kuten käyttötavasta, vaihteistotyypistä tai vaikka sääoloista.
Yksi tärkeä parametri, jonka muuttumisen myös tavallinen käyttäjä tuntee vaihteita vaihtaessaan – onko vaihteiden vaihtaminen pehmeää vai ei –, on öljyn kitkakerroin. Olemme kirjoittaneet kitkakertoimesta enemmän postauksessa: Mikä on automaattivaihteiston öljyn kitkakerroin.
Kitkakerroin ei riipu ainoastaan öljystä, vaan myös kytkinlevyjen materiaalista ja vaihteiston tyypistä. Siksi onkin erittäin tärkeää, että vaihteistoon laitetaan öljyä, jonka ominaisuudet sopivat vaihteiston materiaaleihin ja ohjausjärjestelmään. Vaikka BMW:ssä ja Audissa on samanlainen vaihteisto, öljy ei välttämättä ole, sillä vaihteistoja ohjataan eri tavalla..
Älä siis käytä modernissa automaattivaihteistossa universaaliöljyjä.
Öljyn saastuminen
Toinen ja itse asiassa vielä tärkeämpi tekijä on öljyn saastuminen, eli likaantuminen. Valitettavasti vaihteisto kuluu ja öljyyn joutuu teräs-, alumiini- ja pronssipölyä sekä kytkinlevyjen pintamateriaalia (muistuttaa puuvillakuituja) – toisin sanoen kaikkea sitä, mistä vaihteisto on tehty.
Vaihteiston öljynsuodattimen tärkein tehtävä on estää suurempien hiukkasten joutumista ohjausjärjestelmiin eli hydrauliikkayksikköön. Vaihteiston öljytilassa on magneetti, joka ”kaappaa” rautapitoiset hiukkaset. Se ei kuitenkaan pysty pyydystämään muita metalleja. Hienojakoinen alumiini- ja pronssipöly liikkuu vapaasti vaihteistossa ja kerrostuu.
Mitä enemmän vaihteiston kytkimet luistavat, sitä voimakkaammin vaihteisto puolestaan kuluu. Kuluminen aiheuttaa öljyyn lisää hankaavia ainesosia. Vaarana on myös, että suodatin tukkeutuu. Tukkeutuminen puolestaan aiheuttaa paineen laskemisen vaihteistossa. Tämä johtaa usein katastrofaaliseen vaurioon.
Ilmankosteuden pääsy vaihteistoon
Kolmas ongelma, joka vaikuttaa vaihteiston öljyyn, on ilmankosteuden joutuminen vaihteistoon. Vaihteisto ei ole ilmatiivis. Kun vaihteiston lämpötila nousee käytössä, kuuma ilma työntyy ulos huohottimesta. Aina kun sammutat auton, vaihteisto imee jäähtyessään noin puoli litraa kosteaa ilmaa huohottimen kautta sisäänsä. Tämä huonontaa öljyn ominaisuuksia. Se on erityisen tärkeää lyhyillä ajomatkoilla, jolloin kosteus ei ehdi haihtua ulos vaihteistosta vaihteiston lämmetessä. Pitkällä aikavälillä ilmankosteudella on merkittävä vaikutus vaihteiston teräsosiin.
Korkea lämpötila
Viimeisenä, vaan ei vähäisimpänä on syytä miettiä vaihteiston toimintalämpötilaa. Öljyn – ja siis vaihteiston toimintalämpötila on yleensä 80–90 °C. Vaikeissa olosuhteissa tai kuumana päivänä kaupunkiliikenteessä lämpötila voi nousta jopa yli 120 asteeseen. Vaihteistoöljy kuumenee myös rauhallisessa ajossa, kun kytkinlevyt luistavat hallitusti vaihtotilanteissa. Tätä tapahtuu erityisesti kaupunkiajossa. Vaihteita vaihdettaessa kytkinlevyjen välissä tapahtuu siis öljyn hetkellinen lämpötilan nousu. Näin ollen öljy vanhenee myös rauhallisesti ajellessa.
Öljyn sisältämien orgaanisten kemikaalien hapettumisaste kasvaa noin kaksinkertaiseksi aina kymmentä celsiusastetta kohti. Nyrkkisääntö on, että öljyn elinikä lyhenee puoleen aina 20 celsiusastetta kohti yli 80 °C:n lämmössä. Ylikuumetessaan öljy muuttuu ruskeaksi ja se alkaa haista palaneelta. Palanut öljy ei korjaudu ennalleen, vaikka se jäähtyy. Yli 120 asteen lämpötilassa öljyn kemikaalit reagoivat kumitiivisteiden materiaalien kanssa. Tiivisteet kovettuvat, joka johtaa vuotoihin ja painehäviöihin järjestelmässä.
Kuumuus muuttaa vaihteiston öljyssä olevia tärkeitä lisäaineita. Lämpötilan noustessa monimutkaiset molekyylit hajoavat ja öljyn kemiallinen koostumus muuttuu peruuttamattomasti. Samalla kun lämpötila vahingoittaa öljyn ominaisuuksia, öljyn sisään muodostuu lakkamaista ainetta, joka voi kerrostua ohjausyksikön sisäpintoihin ja esimerkiksi jumittaa solenoideja. Silloin vaihteiden vaihtaminen huononee tai estyy kokonaan. Kuskille öljyn ”paistuminen” tarkoittaa sitä, että vaihteet eivät vaihdu enää totutulla tavalla.
Kyseisen ongelman kanssa ovat painineet sekä Mercedes-Benzin että Audin insinöörit. Mercedeksen 7-vaihteisissa ja Audin 6-vaihteisissa vaihteistoissa ilmeni ongelma, jossa kevyellä teholla vaihteita vaihdettaessa tuntui nykäisy. Tämä ongelma hoidettiin ohjelmiston päivityksellä ja uudemmalla öljytyypillä, joka kestää paremmin kohotettuja lämpötiloja. Uusi öljy on myös liukkaampi eli sen kitkakerroin on matalampi.
Vaihteiston öljyä pitää jäähdyttää. Yleensä siihen käytetään neste-neste – lämmönvaihdinta. Se tarkoittaa sitä, että moottorin jäähdytysneste jäähdyttää vaihteiston öljyä. Jäähdytin-sanan sijaan olisi ehkä järkevämpää käyttää siis vaihdin-sanaa, sillä joskus moottorin jäähdytysneste myös lämmittää vaihteistoa, sillä moottori lämpiää normaaliajossa nopeammin kuin vaihteisto.
Näin ollen moottorin jäähdytysjärjestelmän häiriöt (matala nestetaso, huono jäähdytysnestepumppu, rikkinäinen termostaatti, saastunut jäähdytin jne.) aiheuttavat myös vaihteiston lämpötilan nousua. Ei myöskään kannata aliarvioida vaihteiston lämmönsiirtimen saastumista sisältä. Se on tärkeää ja vaatii tietyissä tapauksissa jäähdyttimen uusimista. Tietyntyyppisiin vaihteistoihin on jo tehtaalla asennettu liian pieni jäähdytin (VW Transporter, tehokkaammat VW Passatit, Nissan Pathfinder jne.).
Öljy siis kuluu, vaikka se oudolta kuulostaakin. Jotta vaihdelaatikkosi toimisi kunnolla, öljy pitää ajoittain vaihtaa