Takavuosina yleiset ”elinikäiset vaihteistoöljyt” ovat enenevässä määrin historiaa, ja useimmat valmistajat ovat lisänneet automaattivaihteistojen öljynvaihdot huolto-ohjelmiin.
Joskus siis autonvalmistajat ilmoittavat, että vaihteistossa on ”elinikäinen öljy”. Valitettavasti kukaan ei kerro, kuinka pitkä vaihteiston elinikä ilman öljynvaihtoa on. Ikävä kyllä, kun tällainen öljy tulee tiensä päähän, se tarkoittaa myös vaihteiston vaihtoa.
Vaihteistotyypistä (CVT, DSG, planeetta) ja käytön intensiivisyydestä (kaupunkiajo vs. maantie, kuuma vs. viileämpi ilmasto) riippuen vaihteisto voi toimia ongelmitta parisataa tuhatta kilometriä. Toisaalta olemme nähneet vaihteistoja, joissa on voimakkaita kulumisjälkiä esimerkiksi jo ensimmäisen 70 000 – 100 000 ajokilometrin jälkeen.
Useimmat autonvalmistajat eivät valmista vaihteistoja itse (poikkeuksena Mercedes, Renault, USA:n Ford, GM, osittain myös Toyota, Nissan ja Mitsubishi), vaan ne käyttävät erikoistuneiden vaihteistovalmistajien tuotteita. Siksi autonvalmistajat eivät myöskään käytännössä tarjoa enää varaosia vaihteistoihin. Surullinen totuus on se, että taloudellisesti on järkevämpää myydä uusi vaihteisto kuin kokeilla sen korjaamista, erityisesti merkkiliikkeissä.
Vaihteistot ovat muuttuneet niin monimutkaisiksi, että autonvalmistajilla ei ole realistista mahdollisuutta kouluttaa riittävästi pätevää henkilökuntaa ja ostaa erikoistyökaluja.
Ennen vaihteiston pystyi korjaamaan kuka tahansa pätevä mekaanikko. Nykyvaihteistoihin saattaa tarvita erikoistyökalulajitelmaa voi maksaa yli 150 000 euroa.
Syy siihen, miksi autojen jälleenmyyjät eivät halua huoltaa vaihteistoa, on niiden monimutkaisuus ja mahdolliset ongelmat. Öljy tulisi vaihtaa ainoastaan niissä vaihteistoissa, jotka ovat vielä ehjiä, mutta vaihteistojen testaus (ei saa sotkea vikakoodien lukemiseen) edellyttää kokemusta, mitä useimmilla palveluntarjoajilla ei ole.
Huonokuntoisen vaihteiston öljynvaihto voi jopa pahentaa ongelmia, sillä uuden öljyn viskositeetti voi olla erilainen kuin kuluneen öljyn. Merkkiorganisaatiolle tämä olisi imagotappio.
Ei ole harvinaista, että merkkikohtainen vaihteistoöljy maksaa 60-120 €/l ja suodatin yli 100 euroa. On vaikeaa perustella kymmenvuotiaan ajoneuvon omistajalle, että vaihteisto tarvitsee öljynvaihtohuoltoa, jonka hinta on 800-1000 euroa, kun auton arvo voi olla vaikka vain 3000 euroa.