Ensiksi on varmistettava, että kyseinen vaihteisto sopii varmasti ajoneuvoosi.
Vaihteiston tunnistamiseen ei riitä lähestymistapa ”koska se sopii v. 2006 3-litraiseen Audi quattroon, se sopii myös X malliin.”
Syy siihen on se, että vaihteistoista on olemassa valtavasti eri versioita. Jopa sellaisen auton, jossa on samanlainen moottori, vaihteiston sisäinen rakenne voi olla erilainen tai niissä käytetään esimerkiksi erilaisia nopeusantureita.
Vaihteiston mekaniikan siirrot, momentinmuuntimen ominaisuudet ja ohjausyksikön erot tunnistetaan vaihteiston tuotekoodilla. Usein siihen käytetään 3- tai 4-kirjaimisia yhdistelmiä (esim. 6-vaihteinen Audin vaihteisto FAU). On ehdottoman tärkeää keskustella ennen kauppoja myyjän kanssa siitä, kuka maksaa kuljetus- jne. kustannukset, jos käy ilmi, että vaihteisto ei sovikaan autoosi. Olemme nähneet työssämme tilanteita, jossa myyjä itse on raaputtanut vaihteiston runkoon ostajan kysymän kolmekirjaimisen koodin. Valitettavasti tällainen toiminta ei vielä tee vaihteistosta sinun autoosi sopivaa.
Vertaile loppusummaa
Kun olet löytänyt halutun vaihteiston, laske kaikki kustannukset yhteen ja vertaile korjauksen ja varaosavaihteiston KOKONAIShintaa.
Sinulla on todennäköisesti olemassa korjaamon korjaushinta, joka sisältää vaihteiston purkamisen ja kasaamisen, avaamisen ja kokoamisen, uuden öljyn, käytetyt materiaalit, jätteiden hävityksen, ohjelmistojen mukautukset ja diagnostiikan.
Käytetyn vaihteiston KOKONAIShinnan löytämiseksi sinun on lisättävä käytetyn vaihteiston ostohintaan:
- toimituskustannukset
- vanhan vaihteiston purkamis- ja uuden asennuskustannukset
- vanhan vaihteiston avaamiskustannukset
- uuden öljyn hinta
- uuden suodattimen ja ulkoisten tiivisteiden hinta (suositeltu, ei pakollinen)
- testaus- ja mukautuskustannukset
Yleensä unohdetaan, että ”uuden” käytetyn vaihteiston hinta on vain puolet kaikista myöhemmistä kustannuksista. Kun kokonaishinnat ovat tiedossa, voi jo huomioida riskit (takuu 2 vuotta vs. takuu 2 viikkoa) ja tehdä harkitun päätöksen.