Vaihteiston korjauksen hinnan muodostaa kolme kokonaisuutta:
- vaihteiston purkaminen ja kasaaminen,
- vaihteiston avaaminen ja kokoaminen,
- sekä varaosat ja muut tarvittavat osat.
Vaihteiston purkaminen ja kasaaminen
Vaihteiston irrottamiseen ja takaisin asentamiseen kuluva aika vaihtelee. Yksinkertaisemmissa autoissa aikaa kuluu 4-6 tuntia, mutta hankalammissa (esim. suuret V8-turbomoottorit) autoissa purku ja asennus voi ottaa jopa 15-20 tuntia.
Useimmiten vaihteiston voi irrottaa ja asentaa 8-10 tunnissa. Työtehtäville on määritelty ohjeaika, joita merkkiliikkeet noudattavat. Ohjeaika tarkoittaa tietyille työtehtäville varattua mekaanikon työaikaa. Ohjeajat ovat tarkoitettuja uusille ja vähän käytetyille autoille. Vanhempien autojen tapauksessa vaihteistoa peittää paksu likakerros ja pultit ovat usein ruostuneet ja jumittuneet. Tämän johdosta vanhemman auton vaihteiston irrottamiseen kuluu usein ohjeaikaa kauemmin.
Vaihteiston avaaminen ja kokoaminen
Myös tämän suhteen työhön kuluva aika vaihtelee kolmesta yli kymmeneen tuntiin. Monet merkkiorganisaatiot eivät anna vaihteiston purku- ja kasaustyölle ohjeaikaa lainkaan.
Vaihteiston varaosat ja muut osat
Vaihteiston tarvittavien varaosien määrä riippuu aiheutuneesta vahingosta, korjaamon toimintamallista. Halutaanko vaihtaa vain rikkinäiset osan vai kiinnitetäänkö myös vielä ehjiin, mutta kuluneisiin osiin huomiota?
Yksinkertaiset korjaustyöt maksavat alle 1 000 euroa. Kalleimmillaan vaihteiston korjaustyö maksaa yli 3000 euroa.
Eteen tulee myös tapauksia, jossa vaihteistoa ei voi enää korjata. Silloin jokin tärkeä komponentti on vaurioitunut korjauskelvottomaksi.