Usein asiantuntijat joutuvat taistelemaan myyttejä ja uskomuksia vastaan. Aina löytyy joku, joka ”tietää paremmin”. Löytyy siis myös niitä, jotka uskovat. Esimerkiksi automaattivaihteiston öljynvaihdosta liikkuu paljon väärinkäsityksiä ja huhuja. Murramme seuraavaksi kolme yleistä myyttiä. Uskotko sinä näihin?
Myytti nro 1: Jos se toimii, älä korjaa sitä.
Mielenkiintoista. Esitämme vastakysymyksen: Tulisiko auton huolto tehdä ennakoivasti vai vasta sitten, kun ilmenee joku vika? Vaihdetaanko moottorin öljy silloin, kun se pystyy vielä suojaamaan moottoria kunnolla, vai vasta sitten, kun se on menettänyt ominaisuutensa? Tulisiko renkaat vaihtaa silloin, kun ”rätti paistaa”, vai jo silloin kun pintaa on vielä sen verran, että ajaminen on vielä laillista, ja ennen kaikkea turvallista?
Vastauksemme ensimmäiseen myyttiin onkin: Ennakointi on aina edullisempaa ja vähemmän stressaavaa kuin niiden ratkaiseminen.
Myytti nro 2: Vaihteiston öljynvaihto huuhtelemalla ajaa karstan liikkeelle, jokatukkii suodattimen, solenoidit, ja pienet öljykanavat.
Lika ja karsta eivät tuki vaihteiston solenoideja tai kapeita kanavia täydellä teholla kiihdytettäessä, jolloin öljyn virtaus kanavissa on hyvin voimakasta. Öljynvaihdon aikana auton vaihteistoa pyöritetään nosturilla verkkaisesti auton renkaiden ollessa ilmassa. Vaihteiston kuormitus on silloin vain murto-osa verrattuna tavalliseen ajotilanteeseen.
Öljyn liikkumisnopeus vaihdelaatikossa on suurempi autolla ajettaessa kuin missään öljynvaihtoprosessissa. Ainoa ero on siinä, että öljynvaihdon aikana annetaan vaihteiston öljypumpun pumpata likainen öljy ulos omalla tehollaan. Öljyä ei siis pumpata öljynvaihtokoneella tai erillisellä pumpulla. Myös likainen suodatin vaihdetaan uuteen ja magneetit puhdistetaan metallihipuista.
Öljynvaihto ei siis tuki kanavia.
Myytti nro 3: Vaihteiston öljynvaihto rikkoo vaihdelaatikon.
Joku tietää jonkun, joka tietää jonkun, jolle tapahtui juuri niin. On totta, että jos öljy vaihdetaan huonossa ja liian kuluneessa vaihteistossa, vika voi todella pahentua, eli kyseisellä myytillä on pohjaa. Mutta painotamme, että se koskee ainoastaan liian kuluneita ja oikeasti rikkinäisiä vaihdelaatikoita.
On tärkeää testata vaihteisto ennen öljynvaihtoa. Öljynvaihto vaihteistossa, jota ei ole testattu riittävästi, saattaa olla rahan haaskausta, sillä vaihteisto voi olla jo liian kulunut. Öljynvaihto menee siinä tapauksessa hukkaan.
Toivomme, että vakuutuit. Näillä myyteillä ei ole pohjaa. Jos olet kuullut vielä jonkun automaattivaihteiston öljynvaihtoon liittyvä huhun, kerro siitä meille. Me joko vahvistamme tai murramme sen.
Ja jos olit aiemmin uskonut jotain myyttiä ja lykännyt ajoneuvosi vaihteiston huoltoa, tule nyt, niin tarkastamme ja huollamme sen tarvittaessa.