DSG tallinn@hobenool.eu Puh +372 5191 5001

DSG-vaihteistojen historia ulottuu aikaan ennen ensimmäistä maailmansotaa, mutta ensimmäiset toimivat vaihteistot valmistettiin 1980-luvulla kilpa-autoihin. Viime vuosikymmenen aikana kyseinen vaihteistotyyppi on noussut vahvasti ja lisännyt osuuttaan markkinoilla.

Tällainen vaihteisto sisältää kaksi manuaalista vaihdelaatikkoa, jotka on yhdistetty taitavasti yhdeksi. Molemmassa vaihdelaatikossa on oma kytkin sekä hammaspyörät ja yleensä vaihteistossa A käytetään vaihteita 1, 3, 5, (7) ja vaihteistossa B vaihteita R, 2, 4, 6.

Vaihteistossa käytetään joko märkäkytkintä (öljyn sisällä) tai kuivakytkintä (vaihteiston ulkopuolella). Esimerkiksi 3. vaihteella ajettaessa (käytetään A-vaihteistoa), B-vaihteisto on jo odottamassa joko 2. tai 4. vaihteella (käynnistetään nopeutta vastaavasti). Sillä hetkellä, kun kuski tarvitsee joko 2. tai 4. vaihdetta, vaihdetta ei enää käynnistetä (vaihde on jo päällä B-vaihteistossa), vaan pelkästään kytketään. A-vaihteiston kytkin lasketaan vapaaksi ja B yhdistetään – kaikki tapahtuu samanaikaisesti. Se on kyseisen vaihteiston etu – vaihtaminen on nopeaa ja sujuvaa.

DSG-vaihteistot ovat hyvin yleisiä Euroopassa. Aasiassa ja USA:ssa niitä käytetään vähemmän. Niitä on kuitenkin teknologian kehittyessä alettu käyttää myös kuorma-autoissa ja täten käyttöalue on laajentunut sekä maantieteellisesti että ajoneuvoittain.

Kyseinen vaihteistotyyppi on erityinen myös siksi, että tietyissä malleissa vaihteistossa käytetään kahta tai jopa kolmea erityyppistä öljyä: hydrojärjestelmälle, kytkimille, mekaaniselle pyörästölle. Näin ollen kyseisten vaihteistojen kanssa tulee olla huolellinen, että oikeassa osassa ei käytettäisi väärää öljyä.

Kuten kaikissa muissakin automaattivaihteistoissa, autonvalmistajat ovat käyttäneet tästäkin vaihteistosta eri nimityksiä:

VW/Seat/Škoda DSG
Audi S-tronic
BMW DualTronic
Ford Powershift
Hynday Ecoshift
Mitsubishi Twin Clutch SST ja Duonic ja Sporttronic
Porsche PDK

PLUSSAT – pieni massa ja mitat, edullinen valmistaa, erittäin nopea vaihteiden vaihto.

MIINUKSET – matala momentinkesto, ei niin mukava kuin momentinmuuntimella; tiheämpi huolto ja myös korjauksen tarve.

Lisätietoa saa tästä videosta: