Planeettavaihteisto tallinn@hobenool.eu Puh +372 5191 5001

AT (Automatic Transmission) eli ns. tavallinen automaatti. Vaihteistovalmistaja ZF:n mukaan nykyaikainen planeettavaihteisto on ”innovaation suursaavutus”.

Tämäntyyppisen vaihteiston alkuna pidetään eri lähteissä 1940-lukua, jolloin otettiin käyttöön 4-vaihteinen Oldsmobile Hydra-matic. Kyseessä on monimutkaisin vaihteistotyyppi, jossa ovat käytössä erilaiset hammaspyörämekanismit (planeetat), joiden avulla saavutetaan eri siirrot eli vaihteet.

Erilaisia hammaspyöriä pidetään kiinni tai sidotaan toisiinsa erilaisilla kytkimillä. Yleensä kyseisissä vaihteistoissa on käytössä momentinmuunnin eli turbiini. Kyseessä on vaihteisto, joka pystyy siirtämään suurimman tehon automaattivaihteistoista (lue: on voimakkain), mutta myös massaltaan suurin sekä kallein valmistaa.

Sen vuoksi 6-, 7-, 8-, ja 9-vaihteisia planeettavaihteistoja käytetään lähinnä tehokkaissa autoissa ja enemmänkin premium-luokassa. Jos vaihteistovalmistajat keskittyivät aiemmin polttoaineen säästämistarkoituksessa siihen, miten ”keksiä” mahdollisimman paljon uusia vaihteita, niin nykyinen taso (8- ja 9-vaihteiset laatikot) on johtanut siihen, että on optimaalisempaa vähentää liikkuvien osien massaa, käyttää erityisesti nestemäisempiä öljyjä ja lisätä vaihteistoon start-stop-toiminto sekä hybridimoottori (sähkömoottori yhdessä generaattorin kanssa).

Eri tavaramerkit

Usein kuulee sanottavan, että ”minun autossani on Tiptronik-vaihteisto”. Todellisuudessa se termi on Porschen rekisteröity tavaramerkki, joka on lisensoitu VW Grupille ja Land Roverille. Monet käyttävät kyseistä termiä virheellisesti, kun tarkoitetaan tavallista planeettavaihteistoa, jossa on manuaalinen vaihtotoiminto (+- -toiminto vaihteistossa). Tällainen toiminto, joka antaa vaihteidenvaihdon kuskin hallintaan (vaihdekepin +- -toiminto), on todellisuudessa useilla vaihteistoilla.

Joskus se oli vahva myyntiargumentti ja heijastui myös osuvissa termeissä:

VW, Audi, SEAT – Tiptronic
Kia – Sportmatic
BMW – Steptronic
Chrysler – AutoStik
Mercedes – G tronic
Nissan – Dualmatic
Toyota – ECT
Volvo – Geartronic
Saab – Sentronic
Opel – ActivSelect
Peugeot – 2Tronic
Mazda –  ActiveMatic
Mitsubishi – INVECS ja Sporttronic;

PLUSSAT – mukava paikalta starttaus, suuri momentinkesto, vaihteiden vaihtaminen voimakkaassa rasituksessa.

MIINUKSET – kallis ja monimutkainen valmistaa, suuri paino, matalampi tehokkuus (edellisten sukupolvien laatikoissa), hankala ja kallis korjata.

Jos aihe kiinnostaa, voit katsoa tämän videon: