Planeettavaihteisto tallinn@hobenool.eu Puh +372 5191 5001

AT (Automatic Transmission) eli ns. tavallinen automaatti. Vaihteistovalmistaja ZF:n mukaan nykyaikainen planeettavaihteisto on ”innovaation suursaavutus”.

Planeettavaihteistojen kantaisänä pidetään eri lähteissä 1940-luvulla valmistettua 4-vaihteista Oldsmobile Hydra-matic – vaihteistoa. Kyseessä on monimutkaisin vaihteistotyyppi, jossa käytetään planeettapyörästöjä.

Planeettapyörästössä hammaspyöriä lukitaan tai vapautetaan erilaisilla kytkimillä. Yleensä kyseisissä vaihteistoissa on käytössä momentinmuunnin eli turbiini. Planeettavaihteisto on lujin automaattivaihteistotyyppi. Planeettavaihteisto on kaikista vaihteistotyypeistä painavin sekä kallein valmistaa.

6-, 7-, 8-, ja 9-vaihteisia planeettavaihteistoja käytetään lähinnä tehokkaissa premium-luokan autoissa. Aiemmin vaihteistojen valmistajat ovat keskittyivät tekemään aiempaa monivaihteisempia vaihteistoja paremman polttoainetalouden toivossa. Enää eile järkevää lisätä vaihteiden määrää, sen sijaan uusissa vaihteistoissa käytetään juoksevampia öljyjä ja sirompia, kevyempiä rakenteita. Lisäksi on kehitelty hybridijärjestelmiä, joissa vaihteistoon on lisätty sähkömoottori.

Eri tavaramerkit

Usein kuulee sanottavan, että ”minun autossani on Tiptronic-vaihteisto”. Todellisuudessa tiptronic on Porschen rekisteröity tavaramerkki, joka on lisensoitu VW Grpupille ja Land Roverille. Monet käyttävät kyseistä termiä virheellisesti, kun tarkoitetaan tavallista planeettavaihteistoa, jossa on manuaalinen vaihtotoiminto (+- -toiminto vaihteistossa). Tällainen toiminto, joka antaa vaihteidenvaihdon kuskin hallintaan (vaihdekepin +- -toiminto), on todellisuudessa tavallinen useissa vaihteistoissa.

Joskus se oli vahva myyntiargumentti ja heijastui myös osuvissa termeissä:

VW, Audi, SEAT – Tiptronic
Kia – Sportmatic
BMW – Steptronic
Chrysler – AutoStik
Mercedes – G tronic
Nissan – Dualmatic
Toyota – ECT
Volvo – Geartronic
Saab – Sentronic
Opel – ActivSelect
Peugeot – 2Tronic
Mazda –  ActiveMatic
Mitsubishi – INVECS ja Sporttronic;

PLUSSAT – mukava liikkeellelähtö, suuri väänön ja tehon kesto, vaihteiden vaihtaminen voimakkaassa rasituksessa ilman moottorin vedon katkaisua.

MIINUKSET – kallis ja monimutkainen valmistaa, suuri paino, isot tehohäviöt, hankala ja kallis korjata.

Jos aihe kiinnostaa, voit katsoa tämän videon: