Automaattivaihteisto tallinn@hobenool.eu Puh +372 5191 5001

Vaihteiston tarkoitus -sen tyypistä riippumatta, on sovittaa moottorin kierrosnopeus käytettävään ajonopeuteen välityssuhdetta muuttamalla. Vaihteistotyyppejä on useita. Yksi erottelutapa on erotella sen mukaan, katkaistaanko moottorin veto vaihdetta vaihdettaessa vai ei.

Vaihteiston tehtävä on välittää moottorin teho kardaaniille tai vetoakseleille. Useimmiten moottorin tehollinen kierrosalue on sellainen, että välityssuhdetta on muutettava nopeuden muuttuessa.

Ennen digitaaliaikaa automaattivaihteisto toimi kuten hydraulinen tietokone. Ajoneuvon nopeudesta riippuva öljynpaine yritti vaihtaa suurempia vaihteita (mitä suurempi nopeus, sitä suurempi vaihde) ja kaasupolkimen asennosta riippuva paine yritti vaihtaa pienempiä vaihteita (mitä enemmän painat poljinta, sitä enemmän kuski haluaa kiihdyttää, eli vaihteisto valitsee pienemmän vaihteen). Paine-ero määrittelee, vaihdetaanko vaihde isompaan vai pienempään suuntaan.

Tällaisten vaihteistojen hydrauliikkakaavio on erittäin monimutkainen. Samalla tällainen täysin analoginen vaihteisto myös hyvin toimintavarma. Vaihteiden vaihtamisnopeus ja mukavuus eivät tosin olleet verrattavissa nykyaikaisiin vaihteistoihin.

Tilanne on itse asiassa sama nykyisin, kun käytetään sähköisiä ohjausyksiköitä. Ohjausyksikkö päättää erilaisten antureiden perusteella, milloin, miten ja mikä vaihde valitaan.

Vanha hydromekaaninen vaihteisto otti huomioon ainoastaan ajoneuvon nopeuden, moottorin rasituksen ja kaasupolkimen asennon. Uudet vaihteistot huomioivat lisäksi kuskin ajotyylin, ympäristövaatimukset, lämpötilan, öljyn ja vaihteiston vanhenemisen ja kulumisen ja jopa sen, ajaako auto mutkassa vai ei.

Vaihteistojen tyypit

Kuten sanottu, vaihteistolla tarkoitetaan sitä mekaanista kokonaisuutta, joka välittää moottorin tehon vetoakseleiden kautta pyörille. Vaihteisto saa tehon moottorilta kytkimen tai momentinmuuntimen kautta ja valitsee vaihteen ajotilanteen mukaan.

Vaihteiston tarkoitus -sen tyypistä riippumatta, on sovittaa moottorin kierrosnopeus käytettävään ajonopeuteen välityssuhdetta muuttamalla. Vaihteistotyyppejä on useita. Yksi erottelutapa on erotella sen mukaan, katkaistaanko moottorin veto vaihdetta vaihdettaessa vai ei.

Moottorin vedon katkaisu tapahtuu, jos moottori erotetaan vaihteenvaihtohetkellä vaihteistosta – se tapahtuu esimerkiksi manuaalivaihteisella autolla vaihdetta vaihdettaessa, kun kytkintä painetaan ja jalka nostetaan kaasulta vaihteen vaihdon ajaksi.

On olemassa myös automatisoituja manuaalivaihteistoja, eli AMT-vaihteistoja (Automated Manual Transmission). Tällaisissa vaihteistoissa normaalia manuaalivaihteistoa ja sen kytkintä käyttää robotti. Myös AMT-vaihteistossa veto katkeaa, kun vaihdetta vaihdetaan.

CVT, AT ja DCT ovat kaikki vaihteistotyyppejä, joissa vetoa ei katkaista, kun vaihde vaihtuu tai välitys muuttuu. Me Hõbenoolella keskitymmekin työssämme näihin kolmeen vaihteistotyyppiin:

Kaikkia edellä mainittuja vaihtoehtoja voi jossain määrin yhdistää hybridimoottoriin muuttamalla vaihteisto joko osittain tai kokonaan sähköiseksi.