CVT vaihteisto Tallinn@hobenool.eu Puh +372 5191 5001

Variaattorivaihteiston rakensi todellisuudessa Leonardo da Vinci jo vuonna 1490. Ensimmäisen patentin saivat kuitenkin Daimler ja Benz v. 1886, mutta siitä tuli suosittu vasta 1950-luvulla, kun hollantilainen yritys van Doorne esitteli vaihteettoman vaihteiston omissa DAF-busseissaan.

Variaattorivaihteistoissa on useita erityisratkaisuja, mutta yleensä se koostuu kahdesta pyörästä/kappaleesta, joiden välissä on hihna tai ketju. Tasaisesti vetävän ja vedettävän pyörän halkaisijan muuttamista seuraa se, että vaihteen vaihtamista ei ole ja siirtyminen yhdestä vaihteesta toiseen on sujuvaa.

Tällaisessa vaihteistossa on itse asiassa loputon määrä erilaisia vaihteita ja se eroaa sen vuoksi voimakkaasti tavallisesta planeettavaihteistosta. CVT-vaihteistossa vaihteen vaihtamista ei tunne, sillä niitä ei ole.

Vaihteiston etuna muihin verrattuna on se, että ohjausyksikkö säätää aina parhaan mahdollisen siirron (”vaihteen”), jotta polttoaineen kulutus olisi mahdollisimman pieni. Puutteena on kyseisten vaihteistojen kestävyys, kallis korjaaminen ja melko pieni tehon ja vääntömomentin sieto.

Tällaista vaihteistoa käytetään usein pienemmissä ajoneuvoissa, joissa on heikompi moottori ja joissa pieni polttoaineen kulutus on vahva myyntiargumentti.

Vaihteisto on toisaalta melko vaativa. Audi luopui CVT-vaihteistoista täysin ja korvasi ne DSG-vaihteistoilla. Suurin syy oli vaihteiston kuluminen, sillä vaihteistossa on tasainen metallihihna/ketju, joka kulkee tasaisten metallipintojen päällä – siinä käytetään luonnollisesti erityisiä öljyjä, mutta sekään ei riitä estämään kulumista täysin.

Vaihteistossa voi käyttää AINOASTAAN erityistä öljyä, koska sillä on erityisvaatimukset. Tietyissä CVT-vaihteistoissa käytetään momentinmuunninta (Nissan, Mercedes), mutta yleensä kuitenkin märkäkytkimiä.

Tämäntyyppisiä vaihteistoja käytetään eniten Aasiassa, vähemmän Euroopassa ja USA:ssa.

Eri yritysten markkinointiosastot ovat antaneet myös kyseiselle vaihteistolle osuvia nimiä:

Audi Multitronic
Subaru Lineatronic
Nissan Xtronic
Mercedes Autotronic
Toyota Multidrive-S

PLUSSAT – pidentää moottorin elinikää, loputon määrä ”vaihteita”, matalampi polttoaineen kulutus, tehokkaampi kuin tavallinen planeettavaihteisto, kevyempi paino, halvempi valmistaa, parempi käyttömukavuus (jos laatikko on kunnossa ja kulumaton).

MIINUKSET – rajoitettu momentinkesto, lyhyempi elinikä, tiettyjä vikoja ei voi korjata, märkäkytkimillä varustetuilla laatikoilla paikaltaan starttaus ei ole niin sujuvaa.

Lisätietoa saa tästä videosta:

Video Thumbnail