Leonardo da Vinci rakensi ensimmäisen variaattorivaihteiston jo vuonna 1490. Ensimmäisen patentin saivat kuitenkin Daimler ja Benz v. 1886. CVT-vaihteistosta tuli kuitenkin suosittu vasta 1950-luvulla, kun hollantilainen yritys van Doorne esitteli vaihteettoman vaihteiston omissa DAF-busseissaan.
Variaattorivaihteistoissa on useita erityisratkaisuja, mutta yleensä se koostuu kahdesta kartiomaisesta pyörästä/kappaleesta, joiden välissä on hihna tai ketju, joka liikkuu kartioiden päällä pituussuunnassa. Näin välityssuhde voi muuttua katkotta, ja portaattomasti.
Koska CVT-vaihteistossa välityssuhde muuttuu portaattomasti, vaihteen vaihtamista ei tunne, sillä niitä ei oikeastaan edes ole. CVT – vaihteiston vaihdekepistä valittavat ”vaihteet” ovat vain erikseen sovittuja välityksiä, jotka on valittu vaihteiston koko alueelta, vain siksi, että kuljettajat ovat tottuneet portaallisiin vaihteistoihin, jolloin tämä tuntuu luontevalta – vaikka on siis variaattorivaihteiston tapauksessa tarpeetonta.
Vaihteiston etuna muihin verrattuna on se, että ohjausyksikkö säätää aina parhaan mahdollisen välityksen, jotta polttoaineen kulutus olisi mahdollisimman pieni tai kiihdyttäessä pyörille ohjautuva teho mahdollisimman suuri. Puutteena on kyseisten vaihteistojen kestävyys, kalliit korjauskustanukset sekä melko pieni tehon ja vääntömomentin sieto.
Tällaista vaihteistoa käytetään usein pienemmissä ajoneuvoissa, joissa pieni polttoaineen kulutus on tärkeää. CVT sopii erityisesti kaupunkiajoon.
Vaihteisto on toisaalta melko vaativa. Audi luopui CVT-vaihteistoista täysin ja korvasi ne DSG-vaihteistoilla. Suurin syy oli vaihteiston kuluminen, sillä vaihteistossa on tasainen metallihihna/ketju, joka kulkee tasaisten metallipintojen päällä – siinä käytetään luonnollisesti erityisiä öljyjä, mutta sekään ei riitä estämään kulumista täysin.
Vaihteistossa voi käyttää AINOASTAAN CVT:lle tarkoitettua erikoisöljyä. Tietyissä CVT-vaihteistoissa käytetään momentinmuunninta (Nissan, Mercedes). Useimmiten CVT-vaihteistoissa on kuitenkin tietokoneohjattu märkäkytkin.
Tämäntyyppisiä vaihteistoja käytetään eniten Aasiassa, Euroopassa ja USA:ssa ne ovat harvinaisempia.
Eri yritysten markkinointiosastot ovat antaneet myös kyseiselle vaihteistolle osuvia nimiä:
Audi Multitronic
Subaru Lineatronic
Nissan Xtronic
Mercedes Autotronic
Toyota Multidrive-S
PLUSSAT – pidentää moottorin elinikää, loputon määrä ”vaihteita”, matalampi polttoaineen kulutus, tehokkaampi kuin tavallinen planeettavaihteisto, kevyempi paino, halvempi valmistaa, parempi käyttömukavuus (jos laatikko on kunnossa ja kulumaton).
MIINUKSET – rajoitettu momentinkesto, lyhyempi elinikä, tiettyjä vikoja ei voi korjata, märkäkytkimillä varustetuilla laatikoilla paikaltaan starttaus ei ole niin sujuvaa.
Lisätietoa saa tästä videosta: