Mercedes-Benzin automaattivaihteistot tallinn@hobenool.eu +372 5191 5001

Mercedes-Benzin emoyhtiö Daimler on yksi harvoista autovalmistajista, joka suunnittelee ja valmistaa itse omat vaihteistonsa.

Daimler on käyttänyt pitkään numeroyhdistelmää 722, joka tarkoittaa henkilöauton automaattivaihteistoa. Sitä seuraava numero kertoo puolestaan sukupolven. Näin ollen 722.1 on ensimmäisen sukupolven automaattivaihteisto ja 722.8 on kahdeksannen sukupolven laite.

Koska kyseisen automerkin historia on hyvin pitkä ja erilaisia vaihteistoja on paljon, annamme katsauksen tällä hetkellä yleisimmistä vaihteistoista, joissa on vähintään 5 vaihdetta. Lisäksi kerromme myös suositellun öljynvaihtovälin sekä öljytyypin, jota tulisi käyttää.

722.5

5 vaihdetta, planeettavaihteisto, takaveto. Todellisuudessa 4-vaihteinen vaihteisto (tyyppi 722.4), johon laitettiin 1 lisävaihde. Käytettiin 90-luvun loppuun enintään 5-sylinterisissä autoissa.

Suositeltu öljynvaihtoväli 80 000-100 000 km.

Suositeltavaa käyttää 236.10/12-öljyä, mutta myös sertifioidun öljyn 236.1/6/7/8/81/9 käyttö on sallittua.

722.6

5 vaihdetta, planeettavaihteisto, taka- ja neliveto. Mercedes 5G-Tronic eli NAG1. Ensimmäinen Mercedeksen täysin sähköinen 5-vaihteinen vaihteisto, lukittuvalla vesiturbiinilla. Käytössä 1997-2009. Ensimmäiset vaihtoehdot olivat melko heikkoja, mutta sarjan viimeiset kappaleet ovat käytännössä pomminvarmoja.

Saman vaihteiston eri versioita on melkein 100 ja niitä käytetään 100-600 hv autoissa (mukaan luettuna Maybach ja McLaren SLR), käyttö sallittu enintään 1000 Nm. Vaihteistoja on erilaisilla siirroilla, hyvin laajalla kytkinlevyjen lukumäärällä (eri variaatiot), ohjausyksikön muutoksilla, turbiinilla jne. (W5A300/W5A330/W5A400/W5A580/W5A900). Käytetään myös useissa Jeepin, Dodgen, Jaguarin, Ssangyongin ja Porschen malleissa.

Tyypilliset viat ovat planeettojen hajoaminen, ohjausholkkien ja liukulaakereiden kuluminen, nopeusanturien viat, pistokkeiden vuodot, vapaakytkimet, jäähdytysnestevuodot. Suurin osa vioista on vältettävissä oikealla vaihteiston huollolla.

Suositeltava öljynvaihdon väli:
Vm. 1997-2000 mallit enintään 80 000 km
Vm. 2000 ja uudemmat enintään 100 000 km
AMG ja muut yli 400 hv mallit enintään 60 000 km

Käytettävä vaihteiston öljymerkki: joskus käytettiin 236.10- ja 236.12-, mutta nyt vain 236.14-luokan öljyä.

722.7

5 vaihdetta, etuveto. A-luokan Mercedeksen vaihteisto melko harvinaisella rakenteella. Edullinen valmistaa, kallis pitää. Useita tyyppivikoja, siksi herkkä vanhalla öljyllä pitkään ajettaessa.

Suositeltava öljynvaihtoväli enintään 80 000 km. Käytetään 236.10-luokan öljyä.

722.8

Variaattorivaihteisto (sovitusti 7 vaihdetta), etuveto. Mercedes Autotronic. A- ja B-luokkaan asennettu laite. Valmistettu yhteistyössä JACTO:n kanssa (vaihteistovalmistaja Nissanin kanssa). Hyvin herkkä vanhalla öljyllä ajamiselle, kuten kaikki variaattorivaihteistot. Ketjusiirron kuluessa korjausbudjetit ovat yli 2 500 €.

Suositeltava öljynvaihtoväli enintään 60 000 km. Kyseessä on vaihteisto, jolle myös Daimler itse antaa suositukseksi enintään 60 000 km, joten välistä kannattaa pitää kiinni. Käytetään 236.20-luokan öljyä.

722.9

7 vaihdetta, planeettavaihteisto, taka- ja neliveto. Mercedes 7G-Tronic eli NAG2. Tuli markkinoille 2003 ja valmistetaan edelleen (2018). Käytetään hyvin monenlaisissa ajoneuvoissa (takaveto, hybridi, neliveto, välilaatikollinen neliveto jne.) sekä samoin kuin 722.6 teholtaan erilaisissa ajoneuvoissa.

Kyseessä on vaihteisto, jossa vaihteiston ohjausyksikkö on vaihteiston sisällä. Taloudellisempi ja nopeampi vaihtaa kuin 5-vaihteinen, runko ja useat osat on valmistettu ensimmäistä kertaa magnesiumseoksesta.

Alkuvuosien ajoneuvoissa esiintyi useita tyyppivikoja, jotka tarkoittivat nykivää vaihteiden vaihtoa ja viallisia ohjausyksiköitä, ja se oli eräänlainen pettymys, jota Daimler alkoi välittömästi hoitaa.

Vaihteiston ohjelmiston muutosten, öljynormien asettamisen ja mekaniikan sekä elektroniikan parannusten jälkeen vaihteistosta on tullut melko hyvä, mutta suurimmat ongelmat ovat kuitenkin ohjausyksiköissä sekä planeetan ja turbiinin kulumisessa.

Yleisesti ottaen erittäin kestävä vaihteisto, mutta tarvitsee kunnollista huoltoa mekaniikkavikojen välttämiseksi. Käytetään lisenssin pohjalta myös SsangYongin malleissa.

Suositeltu öljynvaihtoväli 80 000 – 120 000 km. AMG ja muut yli 400 hv:n mallit enintään 60 000 km.

Käytettiin 236.12-, mutta nyt ainoastaan 236.14-luokan öljyä.

722.9 FE

7 vaihdetta, planeettavaihteisto, taka- ja neliveto. Mercedes 7G-Tronic Plus eli NAG2+. Kyseessä on v. 2010 markkinoille tullut 722.9-vaihteiston kehitetty versio, lähinnä polttoaineen säästämiseksi. Teoriassa saavutetaan n. 7 % säästö eli S-luokassa n. 0,6 l/100 km.

Tavoitteen saavuttamiseksi vaihteiston mekaniikassa muutettiin useita komponentteja, kuten esimerkiksi tiivisteet, planeetat, öljykylpy jne. Momentinmuunnin on täysin uusi ja ensiluokkainen erilaisissa kierrostiheyksissä tärinän vähentämiseksi. Polttoaineen säästämiseksi käytetään erityistä erittäin nestemäistä öljyä (v. 2010 nestemäisin maailmassa), joka on värjätty siniseksi ja siksi oli muutettava myös öljypumppua. Lisäksi vaihteiston ohjelmisto on päivitetty. Varaosaohjelmasta vaihteiston tunnistaa takavetoisena W7C700, nelivetoisena W7X700 ja vahvistettuna W7C1000.

HUOM! Ei saa käyttää väärää öljyä eikä universaaliöljyä, vaan ainoastaan alkuperäistä sinistä 236.15-luokkaa. Kyseisen vaihteiston korjaaminen on hyvin kallista, sillä vanhan öljyn käyttämisen vuoksi hajoavat lähinnä mekaniikkaosat, joiden hinta on edustusliikkeessä mieletön.

Suositeltava öljynvaihto 80 000 – 120 000 km. AMG ja muut yli 400 hv:n mallit enintään 60 000 km.

Käytettävä vaihteiston öljymerkki: ainoastaan 236.15-laatuluokan öljyn käyttö sallittu.

725

9 vaihdetta, planeettavaihteisto, taka- ja neliveto. Mercedes 9G Tronic. Vaihteisto esiteltiin ensimmäistä kertaa v. 2013. Kyseessä oli maailman ensimmäinen 9-vaihteinen laatikko.

Käytännössä paras kaikilla osa-alueilla valmistuskustannuksista ja nopeudesta, valmistamisen omakustannushinnasta, käytettävistä materiaaleista ja laitteen massasta käyttömukavuuteen.

Vaihteistossa käytetään erityistä öljyä 236.17 – kyseinen öljy on ensimmäistä kertaa valmistettu luonnollisesta maakaasusta. Ainoastaan lisensoidun öljyn käyttö sallittu.

Ottaen huomioon kyseisen vaihteiston vähäisyyden jälkimarkkinoilla, vaihteiden vaihtamiskertojen suuren lukumäärän ja varaosien hinnan, on erittäin suositeltavaa pitää kiinni öljynvaihtoväleistä.

Suositeltava öljynvaihtoväli: enintään 80 000 km. AMG ja muut yli 400 hv:n mallit enintään 60 000 km.

Käytettävä vaihteiston öljymerkki: ainoastaan 236.17-laatuluokan öljyn käyttö on sallittua.

724

7 vaihdetta, DCT-vaihteisto, etu- ja neliveto. Mercedes 7G-DCT. Uusien teknologioiden vuoksi jopa parempi polttoaineenkulutus kuin tähän asti hyvin taloudellisella 722.8-vaihteistolla (9 % pienempi polttoaineenkulutus).

Debytoi v. 2011 lopussa Mercedeksen B-luokassa ja käytetään myös A-luokan malleissa (mukaan luettuna AMG-mallit). Käytetään Mercedeksen pienemmissä malleissa A, B.

Suositeltava öljynvaihtoväli: 60 000 km.

Käytettävä vaihteiston öljymerkki: 236.21